sunnuntai 24. maaliskuuta 2013

Korin puhallus ja turvakaaret

Peltien uusimisen ja korin vahvistusten eli toisin sanoen lukuisien hitsaustuntien jälkeen oli hiekkapuhalluksen aika. Myös soodapuhallusta mietittiin vaihtoehtona, mutta päädyimme hiekkapuhallukseen korin huonon kunnon takia, että loputkin ruosteet lähtisivät tehokkaammin pois. Myös taloudellisesti hiekkapuhallus + sen jälkeinen pohjamaalaus tuli huomattavasti halvemmaksi kuin soodapuhallus, joka ei siis olisi muutenkaan ollut tässä tilanteessa sopiva vaihtoehto. Se, että hiekkapuhallus syö vähän enemmän peltiä koettiin pienimmäksi "ongelmaksi". Puhallus onnistui hyvin eikä hitsattavia paikkoja juurikaan ollut enää sen jälkeen.

"Pikkuisen" on alustan ilme muuttunut. Tämä on siis hitsauksien, hiekkapuhalluksen, ensimmäisen pohjamaalin ja alustamaalin jälkeen. Tässä vaiheessa ruosteet on selätetty ja tekeminen muuttunut ehkä hiukan mielekkäämmäksi


Pohjaa toisesta suunnasta. Viimeistään näistä kuvista alkaa näkemään Tonin perusteellisen työnjäljen - mistään ei tingitä

Etupään sisälokasuojat olivat aiemmin koottu alumiinipellin palasista ja laitettu suurimmaksi osaksi popniiteillä kiinni toisiinsa. Aluksi tuumasimme, että tehdään vähän samaa tyyliä nytkin, mutta sitten Tonin tinkimättömyys astui esiin (taas kerran) ja eräänä päivänä hän soitti ja sanoi, että tekee etupään sisälokasuojatkin alkuperäistyyliin :). En sitten hirveästi vastaan laitellut ;)
Kuvassa mennään jo pykälää pidemmällä kuin muuten tässä postauksessa, mutta laitoin siksi kuvan tähän kohtaan, että näkee sisälokasuojan uusitun ilmeen. Hmm...pykälää parempi kuin aiempi ratkaisu :)


Luonnollisesti myös turvakaaret tarvitsivat päivitystä. Toni väänsi nekin itse ja vanhoja kaaria käytettiin vain etukaaren osalta. Uudet kaaret ovat nyt sääntöjen mukaiset ja myös huomattavasti turvallisemmat. Lattiassa oli parhaimmillaan hurjat kolme "kaarilappua" hitsattuna päällekkäin. Aiemmin oli laitettu vain aina pykälää isompi lappu vanhan päälle ja taas oli hyvin kelvannut. Nyt tämäkin on tehty niinkuin pitää eli kaikki vanhat "laput" on otettu pois ja laitettu yhdet kunnolliset tilalle. Ei tarvitse pelätä turhanpäiväisiä ja vaarallisia repeytymisiä. Tähän onkin syytä panostaa, koska turvakaaret menettävät aikalailla virkansa, jos ne eivät ole kunnolla kiinni korissa. Tässä kohtaa on hyvä muistaa se, että on suhteellisen helppoa saada jokin asia näyttämään hyvältä, mutta monta kertaa se onkin sitten toinen juttu, että ratkaisu on myös oikeasti hyvä ja turvallinen. Turvallisuusasioiden kanssa ei ole syytä leikkiä ja onhan se mukavampaa päästellä ns. "raana auki", kun tietää, että nämä asiat ovat kunnossa.

Osa uusista turvakaarista ja teräsputken taivutteluun käytetty "prässi"
Putkea taivutellessa se täytetään hiekalla, ettei se litisty mutkakohdista. Tässä on käynnissä putken tyhjennys
Tässä pojat tuumaa, että "hyvää koitetaan, mutta priimaa tulee!"


Kaarien sovittelua - kiinnityskohdat ovat vielä heftissä

Pala vanhaa kaarta näkyy kuvan yläkulmassa - huom! katto on vielä käsittelemättä

Näkymä taaksepäin

Ja hieman lähempää



Seuraavaksi lisää kaarien tekoa sekä sisäosien maalausta eli ensimmäiset osat korista saavat jo lopullisen Gordinin sinisen väärin päällensä ;)...keep in touch!!




1 kommentti:

  1. On hauska näitä projekteja seurata. Minun poikanikin on kovasti kiinnostunut kaikenlaisesta entisöinnistä. Nyt kertoi, että tarve olisi soodapuhallukselle. Onko se kovin eri kuin hiekkapuhallus? https://vilimix.fi/

    VastaaPoista