lauantai 24. marraskuuta 2012

Back to business

Eka postaus piiiitkään aikaan! On pahemman kerran jäänyt tekemättä tämä blogin päivittely. En kuitenkaan lähde monien suomalaisten urhelijoiden tapaan jossittelemaan erinäisiä syitä. Näin on vain yksinkertaisesti käynyt ja PISTE.

Onneksi itse projekti on tällä välin mennyt rutkasti eteenpäin. Toki sekin on ollut välillä paussilla, mutta etenkin viime aikoina se on edistynyt vauhdilla. "Hiljaa hyvää tulee" niinkuin vanha sanontakin sanoo eikä turhaa hötkyilyä ole tässäkään projektissa ollut. Ennemminkin olemme olleet sillä asenteella liikkeellä, että väkisin ei tehdä mitään vaan panostetaan mieluiten laadukkaaseen lopputulokseen eikä niinkään aikatauluun. Loppupeleissä on melko sama onko auto valmis vuonna 2012, 2013 vai 2014, kun siitä tehdään sellainen, että sillä voidaan ajaa vielä kolmenkymmenen vuodenkin päästä ;).

Vaikka projekti onkin sen verran pitkällä, että pikkuhiljaa alkaa näkymään valoa tunnelin päässä (toki tunneli on melko pitkä) niin eipä mennä asioiden edelle vaan kuljetaan projektin aikajanaa pitkin. Toisin sanoen seuraavaksi vuorossa oli auton purkaminen.

Kesäkuun alkupuolella 2011 aloimme purkamaan Mörssäriä. Homman nimihän oli se, että auto puretaan ihan "raakakorille" asti. Purkaminenhan on helppoa, mutta toki se on syytä pitää mielessä, ettei hajoteta mitään turhaan vaan puretaan kaikki pois niin ehjänä kuin se on mahdollista. Tässä ihan hyvin onnistuttiinkin ja etenkin kaikki tärkeät osat saatiin ehjänä pois.

Tästä purkaminen alkoi. Lokasuojien alta löytyi yllättävän tervettä peltiä.
Vielä purkamisvaiheessakaan kori ei vaikuttanut älyttömän mädältä (tähän asiaan palataan myöhemmissä postauksissa). Kaiken kaikkiaan auto oli purettu suurimmaksi osin muutamassa päivässä, jonka jälkeen pääsimmekin käsiksi massojen irroittamiseen.

Seuraavaksi muutama kuva auton purkamisesta...tässä vaiheessa fiilikset olivat, että "se on menoa ny" :)..

Moottoritila oli sinänsä terveessä kunnossa, mutta muuten "melko" hurjannäköinen ja kaukana siististä.
Mörssärin etupäätä oli muokattu rutkasti ja tehty periaatteella "nopeasti ajoon" eikä esteettisyyteen oltu panostettu.  Sisälokasuojat, jos niitä siksi voi kutsua, oli tyyliin peltiä toisen päälle ja kiinni popniiteillä. Lisäksi, kuten kuvasta vähän näkyykin, etupalkki oli aivan hirveässä kunnossa..aika oli tehnyt tehtävänsä.


Vanha flektiratkaisu oli tälläinen. Uusi tulee toimimaan samalla periaatteella ja samalla kennolla (testattu ja kunnostettu), mutta vähän fiksumman näköisenä.


Tässä ollaan lähdössä kaupungista maaseudulle (Vaasa -> Jurva) jatkamaan loppujen osien purkamista sekä aloittamaan massojen poistoa.
Seuraavassa postauksessa onkin tarinaa massojen poistamisesta ja siihen liittyvästä juhannusviikosta 2011, joka olikin lievästi sanottuna mielenkiintoinen. Tarkoitus on yrittää ottaa kiinni projektia täällä blogin puolella ja pitää kiinni tiuhemmasta päivittelystä. Palaamisiin siis :)!