perjantai 5. huhtikuuta 2013

SNEAK PEEK about what's coming in summer 2013

Nyt vähän uunituoreita maistiaisia mitä on tulossa tulevana kesänä...nyt ei enempää tekstiä vaan antaa "alkupalojen" puhua puolestaan ja loput saatte päätellä itse ;)...







Nämä siis vain pieniä makupaloja...seuraavaksi jatketaan mm. alustan rakennuksella...eli melko monta juttua tulee vielä ennenkuin näette nämä kuvat tarkkoina ja kokonaisina...
"uuhhh te ihanat somelaiset, pusukaa linjoilla!"

maanantai 1. huhtikuuta 2013

Tuleeko siitä sittenkin sininen rantakirppu?!?!?


Rantakirppu?
Tämän kertainen postaus on hyvä aloittaa yllä olevalla kuvalla :). Onko Sinisorsasta tulossa cabriolet? Noh, ei nyt sentään vaan katto otettiin pois väliaikaisesti seuraavista syistä:
a) turvakaaret saadaan hitsattua helpommin ja paremmin
b) ne saadaan maalattua oikeaan väriin (mikähän se mahtaa olla?!)
c) kori saadaan maalattua paremmin sisältä
d) katto on helpompi käsitellä (hioa ja maalata) sisältäpäin

Syitä on siis liuta, jonka vuoksi Tonin tapoihin kuuluu katon irroitus ja järkeväähän se onkin. Saattaa ehkä näyttää ja kuulostaa hurjalta, mutta se mahdollistaa asioita ja säästää työtunteja. Turvakaaret nostettiin myös pois toimenpiteitä varten eli ne ovat tehty niin, että mahtuvat pois autosta sen jälkeen, kun katto on irti.

Tähän väliin voisin kertoa jonkun sanan myös Tonin autourheiluharrastuksesta. Hän on syntynyt aimo annos bensaa suonissaan ja esimerkiksi ensimmäisen moottorinsa hän on rakentanut muistaakseni yhdeksän vuotiaana peltoautoon isänsä Heimon avustuksella. Tallista löytyy vieläkin myös "mopo" (Suzuki PV), johon on laitettu 125:sen monttupyörän moottori ja jonka runkoa on muokattu niin, että se kestää isomman moottorin voiman ja että sillä ajaminen olisi mahdollista. Kyseinen laite on varmasti vieläkin yksi Suomen nopeimpia (niinkuin monet muutkin laitteet Heimon ja Tonin tallissa ;D) mopoja ja todistetusti on sitä aikoinaan ollutkin mopojen kiihdytyskisassa. Kaikesta huolimatta Toni on kuitenkin vankkumaton Gordinisti, lienee verikin miehellä sinistä. Kisoissa sijoitukset lajista riippumatta  (sprint, ralli tai jäärata) ovat olleet yleensä kärkipäässä eli lahjaakkasta kaverista on kyse tälläkin saralla.

Vaikka laji on välillä vaihtunut, niin automalli on ollut kokoajan sama ja hän onkin omalta osaltaan tuonut Gordineja näkyville Suomessa pitkän hatun noston arvoisesti kuten myös isänsä Heimo ja hänestä koko harrastus on Tonillakin lähtenyt. Muistan elävästi yhden tapauksen muutaman vuoden takaa Nivalasta jääradan SM-kisoista, kun Toni oli voittanut historic-luokan lähdön, jossa oli mukana myös äärimmäisen tehokkaita Porscheja. Olimme varikolla ja kerratiin kilpailun tapahtumia porukalla niin eräs toinen kuski (mitä luultavimmin Porschen omistaja) tuli kysymään Tonilta, että mikäs on Rellun kuutiotilavuus. Tonin vastattua, että hieman alta 1300 (vastaus oli oikeasti tarkka tilavuus, mutta blogin kirjoittaja ei vain muista sitä xD) niin mies ei puhunut enää mitään ja lähti siltä seisomalta matkoihinsa. Lieneekö sitten huumori loppunut tältä kaverilta.

Yhteistyömme Tonin kanssa alkoi kunnolla vuonna 2006, kun tiedustelimme edesmenneen isäni parhaan ystävän Rexin kanssa Ahvenistolla kerhomme ratapäivillä, että kuka voisi rakentaa Mörssärin (jota silloin kutsuttiin vain "rata-autoksi"), rikki menneen koneen uudelleen. Sain siltä seisomalta Heimon numeron ja hyvin pian olinkin jo Heimon kanssa puhelimessa sopimassa koneen korjaamisesta. Legendaariset sanat "siitä se sitten lähti" ja mikä parasta, meistä on tullut Tonin kanssa myös erittäin hyviä kavereita ja yhteen on samalla kietoutunut isompikin porukka. Olemme tehneet paljon muutakin kuin pelkästään ajettu ja rakenneltu Relluja vaikka kaikki on näistä asioista liikkeelle lähtenytkin. Olkoonkin niin, että monta kertaa "sora lentää" saunanlauteillakin, se nyt vaan kuuluu asiaan. Hyviä muistoja on jo tähän mennessä kertynyt melkoinen määrä ja uskon, että niitä tulee vain lisää. Ainoa rajoittava tekijä on välimatka, kun asumme eripuolilla Suomea. Ilman pitkää välimatkaa olisimme takuulla nykyistä enemmänkin tekemisissä.

Se miksi asia tuli tässä kohtaa mieleen, on että Tonin kilpailuhenkisyys on näkynyt myös autojen uudelleenrakentelun saralla. Koska aina lähdetään voittamaan ja kilpailu on välillä äärimmäisen tiukkaa, niin muun muassa kerran Toni on löytänyt itsensä Rellun kyydistä pää alaspäin roikkumassa vöissä samalla kartturin näyttämässä sormella tiekirjasta !-merkkiä kysyen "mikä merkki, mikä merkki??" :). Ei siitä sen enempää...sehän on päivän selvää, että vauhti tuo tilanteita ja tulosta on kuitenkin syntynyt paaaljon enemmän kuin lipsahduksia. Joskus on kuitenkin mennyt kattokin vaihtoon ja esimerkiksi tässä edellä mainitsemassani tapauksessa G oli jo kolme viikon päästä valmis ja viivalla seuraavassa rallissa. Intohimoa ei siis puutu tältä kaverilta!! En voi asialle mitään, että näistä kuvista tulee tuo edellä mainittu aasinsilta mieleen :). Summa summarum yhtenä Herralan tallin vahvuutena onkin, että Toni ja Heimo hallitsevat molemmat Gordinin tekniikan kokoskaalalla, mutta samalla ovat äärimmäisen nopeita kuskeja. Vaikka juttu hiukan lipesikin sivuraiteille Mörssärin rakentamisesta, niin se kertoo vähän taustaa monelle asialle.


Tässä näkyy myös "viitosvaihteen koppa" kunnostettuna



Katto on päässyt viettämään aikaa Herraloiden sprinttiauton viereen, jossa muuten on samantyylinen kone kuin Mörssärissä. Muistan sen, kun pojat tuumasivat, että meidänkin täytyy saada tälläinen kone. Päätös taisi sinetöityä viimestään silloin, kun molemmat olivat ajaneet Mörssärillä :)
Kaaret hitsattuna - maalia odottamassa



Saumaa - komiaa sellaista


Lisää saumaa


Nyt pysyy kaariputket kiinni toisissaan
Ja sitten väriä pintaan, sisäpintaan siis ;)!!

Sisäosat alkaa saamaan väriä pintaansa
Ruiskun puikoissa Heimo
Myös konetila oikeaan väriin
Kuin myös etukontti

Maalarimestari



Työnjälkeä - muutos on melkoinen, kun muistelee niitä kuvia, jolloin projekti aloitettiin. "Uuhh..ihhaana Sininen väri....kulla"


Turvakaaret värissä - odottamassa takaisin koriin pääsyä



Kaaret takaisin siellä, jonne kuuluvatkin ja kattokin kohta takaisin kiinni
Nyt kaikille blogin seuraajille hyvää Pääsiäistä!! Lähden tältä istumalta penkomaan varastojani eli etsimään kaikenlaista osaa Mörssäriin...josta tulikin mieleeni, että jossain vaiheessa voisin kirjoittaa muutaman sanan mm. pisteosien kunnostuksesta. Niiden kohdalla on käynyt valitettavasti vanhanaikaiset eli näistä työvaiheista on huonosti kuvia. Onneksi sentään muistin hoputtaa Tonia ja Heimoa ottamaan kuvia projektista, vielä kun olisi itsekkin muistanut ottaa kuvia Vaasan poppoon tekemisistä. Nooo...eiköhän jotain pientä niistäkin löydy. Keep in touch!!!