lauantai 15. joulukuuta 2012

Massorna kul, men borta bästa!


Kun olimme saaneet suurimman osan autosta purettua aloimme miettimään, että kuinka massojen poisto onnistuisi mahdollisimman sujuvasti. Onneksi kesä oli käsillä ja ideoimmekin Jasun kanssa, että aloittaisimme kesälomat samaan aikaan, jolloin voisimme tehdä pidemmän pätkän hommia massojen poistamiseksi.

Saatiin kuin saatiinkin kesälomat mätsäämään ja viikkoa ennen juhannusta työnsimme Mörssärin trailerille ja lähdimme Jurvaan poistamaan massoja. Tiesimme, ettei asia ole rakettitiedettä vaan raakaa puurtamista. Toki autossa oli vielä osa osistakin kiinni, joten pelkkää massojen hinkkaamista ei ollut tiedossa.

Lopulta ajoimme Jurvaan massojen poistoon Kuivalaisella eli allekirjoittaneen Gordini-look Kasirellulla. Samalla Jasulle tuli tilaisuus koeajoon, jonka hän tyytyväisenä käytti hyväkseen.





Ekana iltana oli vuorossa kaluston purkua ja saunomista. Rennolla asenteella lähdettiin siis liikkeelle ja pilke oli silmäkulmassa alusta asti!


Saunaa lämmittäessämme kaivoimme tallista esiin kolmannen ”aarteeni” eli museokatsastetun Renault 8 Majorin, jolle ei ole valitettavasti ole viime vuosina riittänyt aikaa eikä resursseja. Vuotava pääjarrusylinteri aloitti kierteen, joka jatkuu vieläkin eli Majori lepäilee tallissa ja odottaa pääsyä liikenteeseen. Ennen tätä kierrettä olin jo muuten tilannut uuden pääjarrusylinterin Majorille, mutta samoihin aikoihin Mörssärille kävi talven aikana sama juttu ja pääsiäisenä 2007 asian huomattuani sylinteri päätyi siihen, koska parin viikon päästä oli tiedossa Kemoran reissu ja autossa kiinni juuri uusiksi rakennettu kone, joten ajamaan oli päästävä. Kemorassa ajettiinkin melkoisessa hurmoksessa, mutta reissu meinasi päättyä katastrofiin, kun laturin remmi lensi ”huitsin Nevadaan”  enkä huomannut asiaa heti ja tuloksena olikin kiehahtanut kone, mutta onneksi kuin ihmeen kaupalla asiasta selvittiin pelkällä säikähdyksellä.

Palatakseni Majoriin, päätimme koittaa käynnistää sitä, koska autolla ei oltu ajettu varmaan kahteen vuoteen. Bensaa tankkiin, ladattu akku paikalle ja sitte starttaamaan. Alla oleva video kertoo lopputuloksen eli käyntiinhän se lähti ja vielä melko helpostikin…tekniikka lienee siis kunnossa :). 



Seuraavana päivänä aloitimme purkamalla etu- ja takalasit pois sekä vaihtamalla siirtopyörät alle, jotka saisivat olla koko projektin ajan alla, etteivät Mörssärin normaalit ”siirtopyörät” eli Cosmic-kakkoset  joutuisi laiminlyönnin kohteeksi projektin pyörteissä. Muutamien muiden osien irrottelun jälkeen nostimme auton kyljelleen ja jatkoimme alustanosien purkua. Seuraavaksi siis purun kohteena olivat  pohjalevyt, vaijerit, jarruputket, jäähdytinputket/ -letkut, ynnä muut nippelit ja nappelit. 


Sieltä se kurkkaa, "loodan" viitosvaihteen pääty


Lattiaa oli muutettu tässä kohtaa niin, että jäähdyttimen putket oli vedetty osittain auton sisätilan kautta, mutta "kuoppa" oli peitetty vain ohuella levyllä


Näkymä peitelevyn alta



Näkymä auton alta, kun auto ensimmäisen kerran käännettiin kyljelleen

Kun suurin osa osista oli irrotettu, alkoi itse massojen poisto. Ensin meinasimme lämmitellä massoja kosaanipolttimella, mutta totesimme sen liian rajuksi työvälineeksi. Päätimme kokeilla kuumailmapuhallinta ja se todettiinkin hyväksi. Muina työvälineinä käytimme erilaisia maalikaapimia, teräsharjoja ja valopetrolia.  Näiden lisäksi tarvittiin pitkäjänteistä työtä, hyviä tarinoita, radio (Nova ja Nanna Ripattila, kun ei muukaan kuulunut xD) ja oikeanalaista asennoitumista asiaan. Massojen raapiminen kun ei välttämättä ole niitä kaikkein antoisampia asioita.

Työvälineitä

Ylä- ja alakuvissa annetaan massoille kyytiä ja sitä hommaa riitti useammaksi päiväksi



Jos ensimmäisessä purkuvaiheessa kori ei näyttänyt kovin pahalta, niin tässä vaiheessa paljastui vähän sitä sun tätä ja saatiin osviittaa siitä, että mätää peltiä on jonkin verrankin mikä ei sinänsä tietenkään yllättänyt. Myös kaikenlaisia mielenkiintoisia ratkaisuja paljastui. Esim. jäähdytinputket kulkivat välillä auton kabiinin sisällä (kuten yllä olevat kuvatkin kertovat) ja lattian paikkauksia ei oltu tehty hitsaamalla vaan paikkalevyjä oli kiinnitetty popniiteillä ja silikonilla. Vaikka homma ei ollutkaan hirveän mielekästä niin täytyy sanoa, että kaiken kaikkiaan meillä oli aivan pirun hauska viikko ja saatiin hyvin massojakin pois vaikka nautimmekin myös alkukesän yöttömistä öistä saunomisen ja illan vieton merkeissä. Myös auton nimi ”Mörssäri” vahvisti asemaansa hyvin vankasti viikon aikana, kun läppä lensi ja juttu oli välillä aika levotontakin. Seuraavaksi tulossa vielä muutama sananen auton purkamisesta ja massojen poistamisesta. Sen jälkeen Mörssärin tie veikin Nastolaan "Gordini klinikalle".




lauantai 24. marraskuuta 2012

Back to business

Eka postaus piiiitkään aikaan! On pahemman kerran jäänyt tekemättä tämä blogin päivittely. En kuitenkaan lähde monien suomalaisten urhelijoiden tapaan jossittelemaan erinäisiä syitä. Näin on vain yksinkertaisesti käynyt ja PISTE.

Onneksi itse projekti on tällä välin mennyt rutkasti eteenpäin. Toki sekin on ollut välillä paussilla, mutta etenkin viime aikoina se on edistynyt vauhdilla. "Hiljaa hyvää tulee" niinkuin vanha sanontakin sanoo eikä turhaa hötkyilyä ole tässäkään projektissa ollut. Ennemminkin olemme olleet sillä asenteella liikkeellä, että väkisin ei tehdä mitään vaan panostetaan mieluiten laadukkaaseen lopputulokseen eikä niinkään aikatauluun. Loppupeleissä on melko sama onko auto valmis vuonna 2012, 2013 vai 2014, kun siitä tehdään sellainen, että sillä voidaan ajaa vielä kolmenkymmenen vuodenkin päästä ;).

Vaikka projekti onkin sen verran pitkällä, että pikkuhiljaa alkaa näkymään valoa tunnelin päässä (toki tunneli on melko pitkä) niin eipä mennä asioiden edelle vaan kuljetaan projektin aikajanaa pitkin. Toisin sanoen seuraavaksi vuorossa oli auton purkaminen.

Kesäkuun alkupuolella 2011 aloimme purkamaan Mörssäriä. Homman nimihän oli se, että auto puretaan ihan "raakakorille" asti. Purkaminenhan on helppoa, mutta toki se on syytä pitää mielessä, ettei hajoteta mitään turhaan vaan puretaan kaikki pois niin ehjänä kuin se on mahdollista. Tässä ihan hyvin onnistuttiinkin ja etenkin kaikki tärkeät osat saatiin ehjänä pois.

Tästä purkaminen alkoi. Lokasuojien alta löytyi yllättävän tervettä peltiä.
Vielä purkamisvaiheessakaan kori ei vaikuttanut älyttömän mädältä (tähän asiaan palataan myöhemmissä postauksissa). Kaiken kaikkiaan auto oli purettu suurimmaksi osin muutamassa päivässä, jonka jälkeen pääsimmekin käsiksi massojen irroittamiseen.

Seuraavaksi muutama kuva auton purkamisesta...tässä vaiheessa fiilikset olivat, että "se on menoa ny" :)..

Moottoritila oli sinänsä terveessä kunnossa, mutta muuten "melko" hurjannäköinen ja kaukana siististä.
Mörssärin etupäätä oli muokattu rutkasti ja tehty periaatteella "nopeasti ajoon" eikä esteettisyyteen oltu panostettu.  Sisälokasuojat, jos niitä siksi voi kutsua, oli tyyliin peltiä toisen päälle ja kiinni popniiteillä. Lisäksi, kuten kuvasta vähän näkyykin, etupalkki oli aivan hirveässä kunnossa..aika oli tehnyt tehtävänsä.


Vanha flektiratkaisu oli tälläinen. Uusi tulee toimimaan samalla periaatteella ja samalla kennolla (testattu ja kunnostettu), mutta vähän fiksumman näköisenä.


Tässä ollaan lähdössä kaupungista maaseudulle (Vaasa -> Jurva) jatkamaan loppujen osien purkamista sekä aloittamaan massojen poistoa.
Seuraavassa postauksessa onkin tarinaa massojen poistamisesta ja siihen liittyvästä juhannusviikosta 2011, joka olikin lievästi sanottuna mielenkiintoinen. Tarkoitus on yrittää ottaa kiinni projektia täällä blogin puolella ja pitää kiinni tiuhemmasta päivittelystä. Palaamisiin siis :)!