perjantai 19. heinäkuuta 2013

Project showdown - Mörssäri is ready for racing tracks

Here it is - pitkän projektin tulos - auton omistaja on erittäin tyytyväinen eikä vielä tällä hetkellä tahdo oikein uskoa edes todeksi vaikka on jo ajanutkin autolla muutaman kilometrin. Uskoisin myös, että päätekijä Toni Herrala ja koko tiimi, joka elää Mörssärin hengessä ovat myös tyytyväisiä lopputulokseen. 

Tässä blogin seuraajille muutama makupala kokolailla valmiista Mörssäristä. Faktahan on se, ettei tälläinen auto ole koskaan valmis ja suunnitelmat jatkokehityksille ovat jo olemassa, mutta niiden vuoro on joskus tulevaisuudessa. Nyt vedetään henkeä (mutta Mörssäri ei xD) ja nautitaan ns. "Mörssärin antimista"!!!

Yksi hienoimmista asioista on se, että auto on nyt myös katsastettu R 8 Gordini ja katulaillinen. Eipä autolla varmaan tulla paljonkaan tiellä ajamaan. Se, kun ei ole kovinkaan mukavaa, koska kaikki on tehty rata- ja jää-ajoa silmällä pitäen. Kuitenkin esim. autolla suoritettua pientä testiajoa on mukavasti helpottanut se, että tarpeen vaatiessa on voinut käydä heittämässä lenkin tiellä. 

Projektin valmistumisen kunniaksi Mörssärin voi nähdä heinäkuun loppupuolella Ahvenistolla, Motoparkissa sekä Renault kerhon kesäpäivillä Palvaanjärvellä. On nimittäin vuorossa viikon mittainen road trip tiimin tärkeimpien jäsenten kanssa. Luvassa on testiajoa, säätämistä, autoon totuttelua, kesästä nauttimista yms. Eli nyt kaivetaan slicksit naftaliinistiä ja lähdetään kurvaamaan. Reissusta ja sen käänteistä on luonnollisesti tulossa raporttia!! 

Tässä ne ovat - olkaa hyvät!

"Konttori" - nyt kelpaa tyyrätä


Sparcolaiset Sabeltin 6-piste vöillä -  sekä kuski että pelkääjä pysyvät penkeissä



Ovet mallia kevennetty, mutta runko on kuitenkin säilytetty - ei "krumeluureja" vaan puhdasta racing henkeä niinkuin koko muukin auto



Sydän - kone läpikäytynä - ei purettu osiin, mutta alapäästä tarkistettu ja myös kansi käytettiin irti. Suurin muutos on paisuntasäiliön siirto koneehuoneeseen, jolloin ollaan paremmin perillä koneen nesteistä. Edessä oleva kenno, kun ei kerro välttämättä mikä on koneen nestetilanne. Alkuperäinen ilmanputsari on vielä tulossa - osat on olemassa, mutta vaativat vähän modausta

Etukontti - täällä on tapahtunut erittäin suuri muutos verrattuna aiempaan kokoonpanoon

Etu- ja takaluukut ovat nykyään siis saranoidut - helpottaa käyttöä. Toki toi vähän painoa lisää, mutta se tässä kohtaa sallittakoon

Rekkarivalojen testaus - olo suhteet olivat melko valoisat


Yksi projektin tavoitteista ja lähtökohdista oli Mörssärin ilmeen säilyttäminen ja siinä onnistuttiin erittäin hyvin vaikkakin aiheutti monessa kohtaa lisätöitä ja päänvaivaa






Istuu nätisti tiessä ja lähtee tarvittaessa paikaltaan kuin jänis makuulta :)

Päärakentaja ja auton omistaja poseeraavat Mörssärin kanssa

Loppuprojekti pähkinän kuoressa

Noniin...tässä tulee noin 50 kuvan muodossa loppuprojektin tilanteita. Töitä on tehty on mieletön määrä, mutta lopputulos on myös sen mukainen. Antaa kuvien puhua tällä kertaa puolestaan. Niitä olisi vielä paljon enemmänkin, mutta päätin olla laittamatta kaikkia tänne, jotta jonkinlainen mieleenkiinto säilyisi lukijalla. Enjoy!



Ovien vesihiontaa Vaasan tiimin kanssa. Ovet purattiin alkutekijöihinsä ja kaikki massat poistettiin 

Ovista on kiilto poistettu

Lukot osineen lilluu sitruunahapossa ja kuten näkyy aine oikeasti toimii

Tuumailtiin poikien kans kuinka saadaan vanhoista ja pitkään käyttämättömänä olleista jarrusatuloista männät parhaiten pois. Loppupeleissä paras konsti oli laittaa ne toiseen Kasirelluun kiinni ja polkea ne irti - toimii!! Huom! Pöydällä oleva vasara EI liity tilanteeseen mitenkään

Lokasuojaehdokkaita...kaikki "samaa sarjaa" - lopulta päädyttiin juuri niihin lokasuojiin, jotka autossa aiemmin olivat

Yhdestä varaosakorista käytiin hakemassa etupelti

Sähköt tehtiin myös kokonaan uusiksi


Sähköjä koetaulun alta


Tonin sanoin: tässä vaiheessa piti olla melko tarkkana, että mikä johto on mikäkin :)

Uudet sähköt ovat todella siistit eikä ns. ylimääräisiä johtoja mene missään - tässä ollaan vielä työvaiheessa

Koetaulu tyyliä Gordini..ei kuitenkaan samanlainen, mutta idea selviää ja värikin lähellä oikeaa. Kaikki ylimääräinen on karsittu pois ja näin ilme pysyy siistinä. Verrattuna vanhaan muutos on käsittämätön ja uusi kabiini-look on todella minun mieleen!!

Yksi lukuisista hankituista uusista osista - Opel Kadetin alavesiletku ja tuon valmiina olevan T-haaran takia hommattu. Sattui löytymään Opelin käyttämätön tehdasosa


Ranskasta ostetut uudet etuparkit / - vilkut




Uudet sivuvilkut tulivat myös Ranskan maalta

Uutta tarraa vanhalla tyylillä - tämäkin siksi, että auton ilme säilyy samanlaisena. Niin uskomatonta kuin se onkaan - nämäkin tarrat näyttelevät suurta roolia auton ulkonäössä ja koko poppoo oli täysin samaa mieltä, kun tarrat takalokasuojiin liimattiin :)

Myös alkuperäisiä aikoinaan konepellissä käytettyjä "Renault - Competition" tarroja teetettiin


Tällöin Mörssäri oli viimeisen kerran radalla vanhassa kuosissaan

Takavalot - vasemmanpuoleiset Mörssäriin - oikeanpuoleiset Gordinin alkuperäiset siviiliautosta. Tässä kohtaa säästettiin, koska hyväkuntoiset valot löytyivät itseltä vaikkeivat olekkaan Gordinin takavalot

Teetetyt (vesileikatut) penkkien kiinnitysraudat

Pakosarja ja vaimennin puhallettuna ja maalattuna. Maalina Tikkurilan Thermal (molemmat värit) - saas nähdä kuinka tämä maali toimii - pitäisi olla paras mahdollinen tähän tarkoitukseen


Uudet ovi tiivisteet - ei pääse tuuli tuivertamaan kabiiniin





Pohjatöitä


Tehtävä: yhdistä nämä kaksi - ei ihan pieni homma tämäkään!!

Takapellin työstöä
Mallailua

Takapelti vaati paljon työstämistä
Tähän päädyttiin - helpottaa aikalailla käyttöä ja aiemminhan saranoita ei tässä luukussa ollut niinkuin ei edessäkään
Pakkeliakin kului

Lokasuojat ovat lasikuidusta ja ne vaativatkin aika paljon kuituhommia. Tässä kohtaa ne on jo tehty, mutta laitoin tämän kuvan, koska kuidutusvaiheesta on huonosti kuvia. Tuloksena mm. se, että kaikki lokasuojat kiinnitetään autoon vakiokiinnityskohdista eli poppakonsteja ei tarvita


Toni hoiti myös pohjatyöt, jolloin maalarille jäi vain ruiskutus





Heimo pohjamaalaushommissa


Hyvältä näyttää pohjat



Pohjat hyvässä mallissa


Ja eikun maalarille

Mörssäri tuoreessa maalissa


Ammattimies eli Klemolan Timo sovittelee tarraa juuri siihen mihin se kuuluukin

Takatarrojen sovitusta

Takalasin sovitusta uudella tiivisteellä. Myös tuulilasiin löydettiin uusi tiiviste Saksasta, mutta se on kuitenkin valmistettu Ranskassa samassa tehtaassa kuin aikoinaankin

Mörssäri + "the tiimi" eli Heimo ja Toni Herrala, Jari Huhti, Jaakko Metsä-Ketelä ja allekirjoittanut. Kuvasta puuttuu Pasi Penttilä, joka kuuluu myös tiimiin.

Siellä pojat tuumaa keväällä 2013, että kesällä tällä mennään jo kovaa ;)

Mörssärin sydän takakontissa



Nuorin Mörssäri-fani Janni Herrala :)