tiistai 3. syyskuuta 2013

Ensipuraisu - Hit the Road (& track) Mörssäri

Eräänä heinäkuisena maanantai-aamuna oli vuorossa tavaroiden pakkaus autoon ja trailerin laitto perään. Ohjelmassa oli Mörssärin testausta kahdella eri radalla, mökkeilyä, Rellukerhon kesäpäivät Palvaanjärvellä, mökkeilyä Pyhityn rannalla Pieksämäellä sekä rentoa kesäloman viettoa.  Keli ei ollut tässä vaiheessa vielä kovin lämmin. Vaasassa itseasiassa tuuli aika perhanan kovaa ja auton rattia saikin vääntää tasaisesti toiselle sivulle ainakin Kurikkaan asti. Lähdimme liikkeelle yhdistelmällä Pasin Avensis + suksiboksi + traileri. Tämä siksi, koska pakua ei kellään tiimin Pohjanmaan jäsenistä ole ja tiedossa oli, että neljä miestä, Mörssäri ja paljon tavaraa matkustavat viikon verran ympäri Suomea.

Jottei matkaanlähtö olisi ollut liian helppo, saimme lisäohjelmaa, kun kärryssä ei toiminut kuin vilkut. Lyhyen pohdinnan jälkeen totesimme, että "vian" täytyy olla autossa. Kärryyn, kun oli tehty edellisellä viikolla lähes kaikki sähköt uusiksi ja kaikki valot toimivat toisella autolla. Auton pistorasian tarkistuksen jälkeen suunnattiin Rinta-Joupille. Siellä asentaja onneksi tiesi, että kärryn pistokkeelle (lukuunottamatta vilkkuja) on olemassa oma sulake. No sehän oli tietty palanut. Ei muutakuin uusi sulake kiinni ja matka pääsi alkamaan.

Matkalta napattiin Jasu kyytiin ja iltapäivällä pääsimme perille Nastolaan. Menimme suoraan tallille Kuivannolle ja ohjelmassa oli mm. kiveniskuteipin asennus takalokasuojiin. Tiistai-aamuna Mörssäri kärryille ja nokka kohti Ahvenistoa. Voin sanoa, että koko porukkaa jännitti enemmän ja vähemmän. Myöhemmin illalla selvisi sellainenkin asia, että Toni "vaihtoi muutaman sanan" Mörssärin kanssa käynnistäessään sitä aamulla tallista. Maagista touhua, mutta niinhän se näiden rapeiden ranskisten kanssa välillä on. Lisäksi moneen kertaan oli käyty läpi se, että Ahvenistolla keskistytään pelkästään testaamiseen ja jokaisen (siis ihan JOKAIKISEN) asian tarkkailuun. Syynä tähän tietysti se, että lukuisat asiat ja ratkaisut olivat uusia ja kun radalla ajetaan käytännössä kokoajan täysillä, on rasituskin ihan eri luokkaa kuin kylillä kiertelyssä.

Ahvenistolle päästyämme sää oli puolipilvinen ja lämpötila noin 20 astetta eli keli lämpenemässä. Ei muutakuin äänimittaukseen, jossa tuli parin desibelin ylitys, mutta ratahenkilökunta tuumasi, että "aja pari kierrosta ensin niin, me kuunnellaan minkäänlaista ääntä se pitää". No eivätpä tulleet enää mitään sanomaan :), onhan Mörssäri yllättävän hiljainen ajossa. Ratahenkilökunnan ensimmäisiin kysymyksiin kuului "kai tuutte Historic-raceen ajamaan elokuussa?" siinä samalla, kun autoa tarkastelivat :). No ei muuta kuin slicksit alle ja muutama kierros alle hiljaa ajaen. Ekojen kierrosten jälkeen vaikutti hyvältä. Heimo ja Niemisen Pentti tulivat myös seuraamaan testiä ja Heimo pääsikin heti hommiin, kun ekan stintin jälkeen hänen "Gordini-korvansa" kertoivat, että sytkä on vähän pielessä ;). Tällä hetkellä kuskin eli allekirjoittaneen päässä liikkui ajatus "millä helv*****ä tuolla uskaltaa ajaa kovaa, kun rata on tunnesti kuin vuoristorata ja muutenkin pari vuotta ajotaukoa (radalla) alla. Lisäksi etujarrusatuloissa havaittiin pientä vuotoa, mutta päätimme jatkaa.

Sytkä säädetty ja eikun uudestaan radalle..heti käyntiäänestä huomasi, että nythän alkaa olemaan ns. "lähellä" ja tuntuihan se kaasu painaessakin. Hiukan lisää vauhtia ja muutama kierros lisää. Kaikki toimi edelleen loistavasti ja pikkuhiljaa alkoi tuntumaan siltä, että "SEHÄN TOIMII" :). Jarrujen vuotokin paljastui vain satuloiden "alkukankeudeksi" ja vuoto loppuikin siihen. Siltikään ei oikein uskaltanut luottaa täysin jarruihin ja varsinkin kovavauhtiset jarrut otin varovasti. Olihan kuitenkin tarkoitus säilyttää kaikki ehjänä eikä mällätä heti uutta autoa metallikaiteeseen.

Toisen stintin jälkeen Heimo sääsi vielä sytkää vähän takaisinpäin ja sen jälkeen moottorista tuli todella hyvä. Lisää kierroksia alle ja vauhtia pikkuhiljaa lisää. Suolenkillä alkoi olemaan mutkien ulostulossa vähän vastaohjausta ja pääsuoran kurvi tultiin lähes nostamatta. Sen verran oli "rautakaidemörköä" selässä, ettei ihan nostamatta tohtinut tuota kurvia tulla, mutta kyllä se kokolailla kovaa kuitenkin tultiin.   Ehkä myös se kertoo asiasta jotain, että ns. oikeiden historic kisa-autojen incareja katsoessa - kyllä siihen kurviin yleensä vähän nostetaankin :).

Päivä onnistui siis täydellisesti - kierrosaikoja ei lähdettykkään ajamaan - vaan testaamaan, että kuinka auto ylipäätänsä toimii. Hieno oli ajaa piiiitkästä aika Ahvenistolla. Ei voi taaskaan sanoa muutakuin, että on se Suomen hienoin rata. Vaikka myöhemmin kesällä ajettua Jurvan Botniaringin uutta rataa ei voi vähätellä ja kumpikin ovat eittämättä kaksi Suomen hienointa rataa. Ahvenistolla hienoa ovat huimat korkeuserot ja Botniaringin uudella radalla taas NOPEAT sekä ns. ajettavat mutkat. Botniaringistä myöhemmissä postauksissa kattavasti lisää juttua ja videota. Ratatouhujen jälkeen suuntasimme kohti Pieksämäkeä ja siellä odottavaa Pyhityn rannalla olevaa vuokramökkiä. Voin kertoa, että autossa istui neljä tyytyväistä miestä ja matka olikin oikein rattoisa ;). Perillä odottikin mukava yllätys, kun mökki ja maisemat olivat varsin hienot. Ei muutakuin sauna päälle ja takana olevan päivä spekulaatio ei alkanut vaan jatkui. Keskiviikkoaamuna oli tiedossa Motoparkin reissu, joten nukkumaan mentiin suht ajoissa.

Keskiviikkona ponkaistiin ajoissa ylös ja lähdimme kohti Motoparkkia 30 km:n päähän. Loppu onkin sitten historiaa. Ei nimittäin päästy ajamaan erittäin tiukkojen melorajoitusten vuoksi. En kirjoita tähän nyt pitkää versiota, mutta käytännössä rajat Motoparkissa ovat erittäin tiukat ja desibelimittaus on jatkuvana radan varressa. Kun tietty raja ylittyy neljä kertaa päivässä, niin koko rata joudutaan sulkemaan loppupäiväksi. Faktat ovat seuraavat: rata on keskellä ei mitään ja siis todella kaukana kaikesta...paitsi yhden viherp**********n mökistä, joka sijaitsee 1,5 km:n radasta. Niin uskomatonta kuin se onkaan, niin tämä YKSI ihminen on saanut aikaiseksi koko soosauksen. Täysin naurettavaa touhua, mutta näillä mennään tällä hetkellä. Seuraavaksi alettiin miettimään josko lähdettäisiin jollekkin muulle radalla ajamaan, mutta ajatukset tyrehtyivät heti alkuun, kun todettiin, että ainoa minne olisi päässyt oli Kemora ja matkaa sinne olisi tullut 350 km suunta.

Kaksi päivää vietettiinkin sitten hyvin rennoissa tunnelmissa ja tulihan siinä vähän ajeltua Mörssärilläkin pitkin Pieksämäkeä. Lähinnä ohjelmassa oli saunomista, soutelemista, uimista, grillausta ja jutustelua. Tulihan siinä muutama olutkin otettua ja myös paikallisella terasilla käytyä. Kelit nimittäin olivat aivan mahtavat loppuviikon ajan. Aurinko paistoi kirkkaalta taivaalta ja lämpötila 25-30 astetta. Mikäs siinä köllötellessä...torstaina melkein koko poppoo otti tuntikaupalla aurinkoa soutuveneessä keskellä järveä. Siinä vaiheessa oli arki aika kaukana ja mieli lepäsi...tyyliin "mikä ristus on ku ei aharista".

Perjantaina suuntasimme yhdistelmän kohti Palvaanjärveä, jossa oli tiedossa Rellukerhon perinteiset kesäpäivät. Allekirjoittanut ei ole kovin montaa kertaa niissä käynyt, mutta nyt mentiin isolla porukalla paikalle. Matkalla haettiin Kuivannolta Heimon ja Tonin 8 Gordini..erittäin hienossa kunnossa oleva, entisöity Sinisorsa. Viikonloppu Palvaanjärvellä meni todella mukavasti...ohjelmassa oli rellututtujen ja vähemmän tuttujen kanssa jutustelua, saunomista ja yllättäen autojen ihmettelyä. Olihan siellä myös rompetori, josta Tonin kanssa muutamat hyvät löydöt teimmekin. Kesäpäivien viikonloppu päättyi sunnuntaina Mörssärin arvoisesti, sillä Kesän Kaunein äänestyksessä tuli kolmos sija, Seppo Robertsonin kasiässän viedessä ylivoimaisen ja ansaitun voiton. Sepon 8S on erittäin hienosti entisöity kasirellu. Seuraavaksi vuorossa olikin yli 500 km:n kotimatka, joka taittui loppupeleissä ihan mukavasti..vaihdeltiin kuskia sopivin väliajoin, niin kaikki saivat levätä vuorollaan. Illalla päästyämme perille Vaasaan oli vielä pakko käydä Mörssärillä grillillä...pientä fiilistelyä reissun päätteeksi.

Seuraavaksi vähän kuvasatoa reissulta:

Äänimittauksen jälkeen ei muuta kuin slicksit, viimeiset tsekkaukset ja radalle..

Onko Jasun katse jo nauliutunut lämpömittariin vai mitä hän mahtaa katsoa :)?

Viimeiset "ohjeet" ennen radalle lähtöä..

Heimolla "piti kiirettä" varikolla mm. sytkää säädettäessä


Kyllä se Mörssäri tiessä istuu

Ahveniston kovinta nousua "kiipeämässä"

"Käännetäänkö sytkää myöhäsemmälle vai aikasemmalle?!"

No Heimohan sen tietää!!

"No paraniko se ajotuksen säädöllä?"
"Kyyyllä siitä tuli itse asiassa tosi hyvä ja oli selkeesti pirteempi...hyvin jakso mennä suolenkilläkin"

Nopeimmassa kurvissa ja oikea etutassu ilmassa..

Mörssäri on radalla kuin kotonaan


Roadtripin ydinporukka ja ensimmäiset kuplivat Mörssärille tyylikkäästi pahvikupeista :)

Mikäs se sieltä mökin kulman takaa pilkistää?

Näitä kuvia tuli otettua "muutama"...isännät poseeraa itse päätähden kanssa

Poseerausta "ison maailman" malliin

Nämä kaverit ei oo varmaan ikinä nähny Gordinin konetta ;)


Välillä herkuteltiin Jasun tekemiä pihvejä ja oli poka hyvää

Erottamaton kaksikko ;)

Olihan meillä mukana myös datatukea eli itse "Data-Lasse"

Palvaanjärvelläkin oli hauskaa ja mukana oli myös Klemolan Timo (oikealla)


Kesäpäivilläkin piti vähän kippistellä Mörssärille

Ryhmärämä

Seppo Robertsonin erittäin tyylikäs ja viimeisen päälle tehty 8 S
Sokerina pohjalla vielä pari videolinkkiä Ahvenistolta:

Ulkoapäin - http://youtu.be/uA1iu-x4oJA

Kyljestä - video, joka toimii vain tällä linkillä - http://youtu.be/h6iRwrJYMYY

Edit: 5.9.2013 klo 18:15 - yksi kuva poistettu.