keskiviikko 30. lokakuuta 2013

Vuosi 2014 polkaistaan käyntiin vauhdilla...G-jaoksen jääratapäivät Ranualla 23.-26.1.2014

Update 21.1.2014

Tässä vielä muutama juttu reissuun liittyen:

- Torstaina ensimmäisinä saapuvat voivat hakea mökkien avaimia (varaukset Markun nimellä) respasta, joka sijaitsee eläintarhan vieressä mökkikylää vastapäätä.

- Perjantaiksi on varattu buffet-ruokailu klo 17 Hotelli Ilveksestä ja siitä halukkaat voivat lähteä seuraamaan rallia Rovaniemelle.

- Lauantai-illalla menemme kodalle nauttimaan poronkäristystä, sovitaan aika tarkemmin paikan päälle. Markulla on ajankohtavaihtoehdot tiedossa.

- Ottakaa kuvauskalustoa mukaan mahdollisuuksien mukaan. Mitä enemmän saamme kuvaa ja videota sitä parempi. Julkaistaan niitä sitten netissä. Allekirjoittanut ottaa järkkärin mukaan.

Nähdään Ranualla!!


Update 19.1.2014

Rataa ajetaan jo kovaa vauhtia "sisään" Kivijärvellä - katso kuva sunnuntailta:


Kuvassa Markun poika testaa Meganeaan ja samalla uutta rataa Kivijärvellä. Kuvan ottanut Markku  Kivijärvi.



Update 18.1.2014

Tässä tuoreet terveiset Ranualta. Markku on perjantaina aurannut Kivijärven radan auki napakassa 25 asteen pakkasessa. Rata on 1,3 km pitkä ja kuulemma ajettava :).
Counting days..neljä kokonaista päivää ja sitten suunnataan kohti Ranuaa..ei huano ;)! Toivotaan, että liki 30 asteen pakkaset vähän hellittäisi ennen sitä.

Update 14.1.2014

Hyvältä näyttää jääratojen suhteen!! Reilu viikko aikaa ja tällä hetkellä toinen rata Kaitajärvellä on jo aurattu eli jokatapauksessa pääsemme ajamaan. Kivijärvellä tilanne on se, että Markku odottaa vielä pari päivää, mittaa jään paksuuden ja linkoaa (jos kaikki ok) sen jälkeen radan auki traktorilla.  Eli hyvin suurella todennäköisyydellä meillä on tänäkin vuonna kaksi rataa käytössä (yksi perjantaina ja toinen lauantaina).

Väkeä on edelleen tulossa 30-32 henkeä eli todella hyvin :). Luvassa siis värikäs viikonloppu! 

Rallin ajankohta meidän osalta tulee olemaan perjantaina, jolloin menemme Rovaniemen Mäntyvaaraan seuraamaan erikoiskoetta. Tällä hetkellä vielä pienellä varauksella lauantai-iltana on luvassa perinteisesti poronkäristystä hienossa kodassa, mutta vielä toistaiseksi varauksella. 

Muistakaa tarkistaa mm. pakkasnesteet ja akun kunto autoistanne, koska kylmää tulee näillä näkymin tänäkin vuonna olemaan. Nähdään siis viimeistään ensi viikon torstaina Ranualla!!


Update 5.1.2014

Alkuun kaikille Hyvää Uutta Vuotta 2014! Vuosi on vaihtunut ja reissu lähestyy. Virallinen ilmoittautuminen on päättynyt (jos et ole ilmottautunut ja mielit mukaan, niin keskustele asiasta Markun, Tapion tai Mikon kanssa, niin katsotaan sen hetkinen tilanne). Osallistujalistaa on päivitetty (ks. alempaa). Tulossa on yhteensä noin 30 henkeä (kaikkien nimiä ei ole osallistujalistassa). Tämän hetkinen fakta on se, että jäätilanne Ranualla ei ole kovin hyvä, koska pohjoisessakin on ollut melko lämmintä. Kovempia pakkasia on kuitenkin luvattu ja jos sääennuste pitää paikkansa, niin rata on auki ja pääsemme kurvaamaan. Viikon päästä olemme toivottavasti viisampia tämän suhteen. Tänne sivuille päivitetään tilannetta, kun ajankohta lähestyy.


Markku on varannut viisi kuuden hengen mökkiä Gulo Gulosta ja sopinut majoituksen hinnaksi 50 € / yö / hlö sis. aamupalan. Ratamaksut katsotaan paikan päällä erikseen. Myös kuljetuspolitiikka on selvinnyt eli yhteistä kuljetusta ei ole, vaan kukin huolehtii kuljetuksista itse. Ajamme samoissa paikoissa kuin aiempina vuosina (jäävaraus). Jonain iltana (joka lienee perjantai) menemme porukalla myös seuraamaan Artic Lapland Rallya (http://www.arcticrally.fi).


Nyt vain peukut pystyyn ja autot kuntoon ja uskotaan siihen, että reilun kahden puolen viikon päästä jäätilanne on hyvä ja pääsemme viettämään tätä hienoa, jo perinteeksi muodostunutta, tapahtumaa :)! Lisätietoja tarvittaessa Markulta, Tapiolta tai Mikolta!




Update 1.12.2013

Osallistujalistaa päivitetty / korjattu (löytyy alempaa). Osallistujalista senkun kasvaa ja näyttää siltä, että porukkaa ollaan saamassa todella hienosti paikalle. Jäätä on reilu 20 senttiä eli hyvältä näyttää. Markku on viime perjantaina käynyt jo Meganellakin jäällä ja hyvin kestää. Viikonloppuna on tullut paljon lunta eli rata on vielä vaiheessa, mutta onhan tässä aikaakin. Tällä kertaa ei muuta - tuleman pitää päivityksiä, kun uutta on kerrottavaa.


Update: 26.11.2013


Majoituspaikka on varmistunut ja se on lomakylä Gulo Gulo eli sama paikka kuin viime vuonna. Alla linkki lomakylän sivuille.

http://www.gulo.fi

Tuore päivitys "radan varrelta" - jäätä on jo noin 15 senttiä ja jos kelit jatkuvat samanlaisina niin hyvältä näyttää :). Markku on muodostellut toisen radan pohjaa moottorikelkalla. Kuulemma riittävällä vauhdilla, ettei kurveista tule liian tiukkoja autoille ;).

Osallistujalista on kasvanut - katso päivitetty lista alta. Sanottakoon, että osallistujalista alkaa näyttämään hyvältä ja paikalle ollaan saamassa todella hienoa kalustoa ympäri Suomea.


Tämän hetkinen osallistujalista (päivitetty 5.1.2014):
Tapio Piittari - 8 Gordini
Markku Kivijärvi - 8 Gordini ja Mitsu(?)
Mika Kalliokoski & mekaanikot - Mitsu ja SRC Mersu
Juha Keinonen - Lancia Integrale
Toni Herrala - 8 Gordini
Heimo Herrala - 8 Gordini
Jari Huhti
Mikko Nieminen - 8 Gordini
Pasi Penttilä
Asko Mansikka-aho - 8 Gordini (toivotaan, että Asko saa auton siihen mennessä valmiiksi, restaurointiprojekti on kuuleman mukaan loppusuoralla)
Eero Aho - 8 Gordini
Jukka Kätevä
Vesa Kalliokoski - 8 Gordini ja Volvo(?)
Harri Kalliokoski - 8 Gordini
Kalliokoskien pojat -> Jere, Niko ja muut
Hannu Roiha - GT Cortina + 6 henkeä ja kaksi autoa lisää






Original 30.10.2013
Alkaa olla taas se vuodenaika, kun ilmat kylmenee, maa on kohta valkoinen ja kaikki odottaa valkeaa Joulua.....vai miten se meni...taitaa olla kuitenkin niin, että Gordini-poppoo odottaa vieläkin enemmän jo legendaksi muodostunutta tammikuun loppupuolella järjestettävää Ranuan jäärataviikonloppua :). Nyt on varmistunut, että ensi vuonnakin pääsemme nauttimaan hienoista jääradoista, nopeista Sinisorsista, huikeista maisemista, Artic Lapland Rallista ja mikä parasta, tapaamaan muita Gordini-ihmisiä sekä vaihtamaan kuulumisia heidän kanssaan. Eli kuten otsikkokin kertoo 23.-26.2014 on Suomen Renault kerhon alaisen Gordini-jaoksen järjestämät jääratapäivät Ranualla. Tässä kohtaa toivotan kaikki Renault ihmiset ja heidän ystävänsä lämpimästi tervetulleiksi tähän tapahtumaan, joka ei jätä ketään kylmäksi.


Tällä hetkellä ei vielä ole hirveästi tietoa järjestelyistä eli millä mennään Ranualle (rekalla vai trailereilla), missä yövytään, missä ajetaan (uskoisin, että samoissa paikoissa kuin aikaisempinakin vuosina, mitäs sitä hyviä pois vaihtamaan) jne. Tulen päivittämään tätä juttua sen mukaan, kun uutta tietoa selviää eli seuratkaa tätä sivua niin pysytte ajan tasalla siitä mitä tuleman pitää. Ilmoittautumiset mahdollisimman pian Tapio Piittarille tai Markku Kivijärvelle. Lisätietoja saa tarvittaessa kyseisiltä henkilöiltä tai allekirjoittaneelta. Mitä aiemmin meillä on sitovat ilmoittautumiset sitä paremmin tiedämme varata majoitusta ja mahdollista kuljetuskalustoa. Jutun alaosasta löydät edellä mainittujen yhteystiedot.

Tässä muutama kuva aiempien vuosien Ranuan jääratapäiviltä:

Muutamana vuotena autojen kuljetusmuoto on ollut tämä. Kymmenen Sinisorsaa autonkuljetusrekassa - harvoin näin komiaa lastia on rekan kyydissä :)

Sorsat "varikolla" vetämässä henkeä ajamisen välissä. Vuonna 2009 mukana oli myös Ranskan vieras, joka tuli osittain ajamalla kotimaastaan asti

Harvoin on Ranuan eläinpuiston parkkipaikalla näin paljon nähty Gordineja - kuinka monta niitä on siellä vuonna 2014? 

Tapio vauhdissa 


Tapio Piittari puh.  040-5046400

Markku Kivijärvi puh. 040-5862165

Mikko Nieminen puh. 040-5794428

Ei muuta kuin ilmoittautumaan Tapiolle tai Markulle, Sorsat iskuun, piikkirenkaat naftaliinista esiin ja odottamaan, että tammikuu koittaa. Pitkähän siihen ei enää ole, joten pian pääsemme nauttimaan hienoista jääradoista sekä mahtavasta tunnelmasta!

Gordini-terveisin
-Mikko-

tiistai 3. syyskuuta 2013

Ensipuraisu - Hit the Road (& track) Mörssäri

Eräänä heinäkuisena maanantai-aamuna oli vuorossa tavaroiden pakkaus autoon ja trailerin laitto perään. Ohjelmassa oli Mörssärin testausta kahdella eri radalla, mökkeilyä, Rellukerhon kesäpäivät Palvaanjärvellä, mökkeilyä Pyhityn rannalla Pieksämäellä sekä rentoa kesäloman viettoa.  Keli ei ollut tässä vaiheessa vielä kovin lämmin. Vaasassa itseasiassa tuuli aika perhanan kovaa ja auton rattia saikin vääntää tasaisesti toiselle sivulle ainakin Kurikkaan asti. Lähdimme liikkeelle yhdistelmällä Pasin Avensis + suksiboksi + traileri. Tämä siksi, koska pakua ei kellään tiimin Pohjanmaan jäsenistä ole ja tiedossa oli, että neljä miestä, Mörssäri ja paljon tavaraa matkustavat viikon verran ympäri Suomea.

Jottei matkaanlähtö olisi ollut liian helppo, saimme lisäohjelmaa, kun kärryssä ei toiminut kuin vilkut. Lyhyen pohdinnan jälkeen totesimme, että "vian" täytyy olla autossa. Kärryyn, kun oli tehty edellisellä viikolla lähes kaikki sähköt uusiksi ja kaikki valot toimivat toisella autolla. Auton pistorasian tarkistuksen jälkeen suunnattiin Rinta-Joupille. Siellä asentaja onneksi tiesi, että kärryn pistokkeelle (lukuunottamatta vilkkuja) on olemassa oma sulake. No sehän oli tietty palanut. Ei muutakuin uusi sulake kiinni ja matka pääsi alkamaan.

Matkalta napattiin Jasu kyytiin ja iltapäivällä pääsimme perille Nastolaan. Menimme suoraan tallille Kuivannolle ja ohjelmassa oli mm. kiveniskuteipin asennus takalokasuojiin. Tiistai-aamuna Mörssäri kärryille ja nokka kohti Ahvenistoa. Voin sanoa, että koko porukkaa jännitti enemmän ja vähemmän. Myöhemmin illalla selvisi sellainenkin asia, että Toni "vaihtoi muutaman sanan" Mörssärin kanssa käynnistäessään sitä aamulla tallista. Maagista touhua, mutta niinhän se näiden rapeiden ranskisten kanssa välillä on. Lisäksi moneen kertaan oli käyty läpi se, että Ahvenistolla keskistytään pelkästään testaamiseen ja jokaisen (siis ihan JOKAIKISEN) asian tarkkailuun. Syynä tähän tietysti se, että lukuisat asiat ja ratkaisut olivat uusia ja kun radalla ajetaan käytännössä kokoajan täysillä, on rasituskin ihan eri luokkaa kuin kylillä kiertelyssä.

Ahvenistolle päästyämme sää oli puolipilvinen ja lämpötila noin 20 astetta eli keli lämpenemässä. Ei muutakuin äänimittaukseen, jossa tuli parin desibelin ylitys, mutta ratahenkilökunta tuumasi, että "aja pari kierrosta ensin niin, me kuunnellaan minkäänlaista ääntä se pitää". No eivätpä tulleet enää mitään sanomaan :), onhan Mörssäri yllättävän hiljainen ajossa. Ratahenkilökunnan ensimmäisiin kysymyksiin kuului "kai tuutte Historic-raceen ajamaan elokuussa?" siinä samalla, kun autoa tarkastelivat :). No ei muuta kuin slicksit alle ja muutama kierros alle hiljaa ajaen. Ekojen kierrosten jälkeen vaikutti hyvältä. Heimo ja Niemisen Pentti tulivat myös seuraamaan testiä ja Heimo pääsikin heti hommiin, kun ekan stintin jälkeen hänen "Gordini-korvansa" kertoivat, että sytkä on vähän pielessä ;). Tällä hetkellä kuskin eli allekirjoittaneen päässä liikkui ajatus "millä helv*****ä tuolla uskaltaa ajaa kovaa, kun rata on tunnesti kuin vuoristorata ja muutenkin pari vuotta ajotaukoa (radalla) alla. Lisäksi etujarrusatuloissa havaittiin pientä vuotoa, mutta päätimme jatkaa.

Sytkä säädetty ja eikun uudestaan radalle..heti käyntiäänestä huomasi, että nythän alkaa olemaan ns. "lähellä" ja tuntuihan se kaasu painaessakin. Hiukan lisää vauhtia ja muutama kierros lisää. Kaikki toimi edelleen loistavasti ja pikkuhiljaa alkoi tuntumaan siltä, että "SEHÄN TOIMII" :). Jarrujen vuotokin paljastui vain satuloiden "alkukankeudeksi" ja vuoto loppuikin siihen. Siltikään ei oikein uskaltanut luottaa täysin jarruihin ja varsinkin kovavauhtiset jarrut otin varovasti. Olihan kuitenkin tarkoitus säilyttää kaikki ehjänä eikä mällätä heti uutta autoa metallikaiteeseen.

Toisen stintin jälkeen Heimo sääsi vielä sytkää vähän takaisinpäin ja sen jälkeen moottorista tuli todella hyvä. Lisää kierroksia alle ja vauhtia pikkuhiljaa lisää. Suolenkillä alkoi olemaan mutkien ulostulossa vähän vastaohjausta ja pääsuoran kurvi tultiin lähes nostamatta. Sen verran oli "rautakaidemörköä" selässä, ettei ihan nostamatta tohtinut tuota kurvia tulla, mutta kyllä se kokolailla kovaa kuitenkin tultiin.   Ehkä myös se kertoo asiasta jotain, että ns. oikeiden historic kisa-autojen incareja katsoessa - kyllä siihen kurviin yleensä vähän nostetaankin :).

Päivä onnistui siis täydellisesti - kierrosaikoja ei lähdettykkään ajamaan - vaan testaamaan, että kuinka auto ylipäätänsä toimii. Hieno oli ajaa piiiitkästä aika Ahvenistolla. Ei voi taaskaan sanoa muutakuin, että on se Suomen hienoin rata. Vaikka myöhemmin kesällä ajettua Jurvan Botniaringin uutta rataa ei voi vähätellä ja kumpikin ovat eittämättä kaksi Suomen hienointa rataa. Ahvenistolla hienoa ovat huimat korkeuserot ja Botniaringin uudella radalla taas NOPEAT sekä ns. ajettavat mutkat. Botniaringistä myöhemmissä postauksissa kattavasti lisää juttua ja videota. Ratatouhujen jälkeen suuntasimme kohti Pieksämäkeä ja siellä odottavaa Pyhityn rannalla olevaa vuokramökkiä. Voin kertoa, että autossa istui neljä tyytyväistä miestä ja matka olikin oikein rattoisa ;). Perillä odottikin mukava yllätys, kun mökki ja maisemat olivat varsin hienot. Ei muutakuin sauna päälle ja takana olevan päivä spekulaatio ei alkanut vaan jatkui. Keskiviikkoaamuna oli tiedossa Motoparkin reissu, joten nukkumaan mentiin suht ajoissa.

Keskiviikkona ponkaistiin ajoissa ylös ja lähdimme kohti Motoparkkia 30 km:n päähän. Loppu onkin sitten historiaa. Ei nimittäin päästy ajamaan erittäin tiukkojen melorajoitusten vuoksi. En kirjoita tähän nyt pitkää versiota, mutta käytännössä rajat Motoparkissa ovat erittäin tiukat ja desibelimittaus on jatkuvana radan varressa. Kun tietty raja ylittyy neljä kertaa päivässä, niin koko rata joudutaan sulkemaan loppupäiväksi. Faktat ovat seuraavat: rata on keskellä ei mitään ja siis todella kaukana kaikesta...paitsi yhden viherp**********n mökistä, joka sijaitsee 1,5 km:n radasta. Niin uskomatonta kuin se onkaan, niin tämä YKSI ihminen on saanut aikaiseksi koko soosauksen. Täysin naurettavaa touhua, mutta näillä mennään tällä hetkellä. Seuraavaksi alettiin miettimään josko lähdettäisiin jollekkin muulle radalla ajamaan, mutta ajatukset tyrehtyivät heti alkuun, kun todettiin, että ainoa minne olisi päässyt oli Kemora ja matkaa sinne olisi tullut 350 km suunta.

Kaksi päivää vietettiinkin sitten hyvin rennoissa tunnelmissa ja tulihan siinä vähän ajeltua Mörssärilläkin pitkin Pieksämäkeä. Lähinnä ohjelmassa oli saunomista, soutelemista, uimista, grillausta ja jutustelua. Tulihan siinä muutama olutkin otettua ja myös paikallisella terasilla käytyä. Kelit nimittäin olivat aivan mahtavat loppuviikon ajan. Aurinko paistoi kirkkaalta taivaalta ja lämpötila 25-30 astetta. Mikäs siinä köllötellessä...torstaina melkein koko poppoo otti tuntikaupalla aurinkoa soutuveneessä keskellä järveä. Siinä vaiheessa oli arki aika kaukana ja mieli lepäsi...tyyliin "mikä ristus on ku ei aharista".

Perjantaina suuntasimme yhdistelmän kohti Palvaanjärveä, jossa oli tiedossa Rellukerhon perinteiset kesäpäivät. Allekirjoittanut ei ole kovin montaa kertaa niissä käynyt, mutta nyt mentiin isolla porukalla paikalle. Matkalla haettiin Kuivannolta Heimon ja Tonin 8 Gordini..erittäin hienossa kunnossa oleva, entisöity Sinisorsa. Viikonloppu Palvaanjärvellä meni todella mukavasti...ohjelmassa oli rellututtujen ja vähemmän tuttujen kanssa jutustelua, saunomista ja yllättäen autojen ihmettelyä. Olihan siellä myös rompetori, josta Tonin kanssa muutamat hyvät löydöt teimmekin. Kesäpäivien viikonloppu päättyi sunnuntaina Mörssärin arvoisesti, sillä Kesän Kaunein äänestyksessä tuli kolmos sija, Seppo Robertsonin kasiässän viedessä ylivoimaisen ja ansaitun voiton. Sepon 8S on erittäin hienosti entisöity kasirellu. Seuraavaksi vuorossa olikin yli 500 km:n kotimatka, joka taittui loppupeleissä ihan mukavasti..vaihdeltiin kuskia sopivin väliajoin, niin kaikki saivat levätä vuorollaan. Illalla päästyämme perille Vaasaan oli vielä pakko käydä Mörssärillä grillillä...pientä fiilistelyä reissun päätteeksi.

Seuraavaksi vähän kuvasatoa reissulta:

Äänimittauksen jälkeen ei muuta kuin slicksit, viimeiset tsekkaukset ja radalle..

Onko Jasun katse jo nauliutunut lämpömittariin vai mitä hän mahtaa katsoa :)?

Viimeiset "ohjeet" ennen radalle lähtöä..

Heimolla "piti kiirettä" varikolla mm. sytkää säädettäessä


Kyllä se Mörssäri tiessä istuu

Ahveniston kovinta nousua "kiipeämässä"

"Käännetäänkö sytkää myöhäsemmälle vai aikasemmalle?!"

No Heimohan sen tietää!!

"No paraniko se ajotuksen säädöllä?"
"Kyyyllä siitä tuli itse asiassa tosi hyvä ja oli selkeesti pirteempi...hyvin jakso mennä suolenkilläkin"

Nopeimmassa kurvissa ja oikea etutassu ilmassa..

Mörssäri on radalla kuin kotonaan


Roadtripin ydinporukka ja ensimmäiset kuplivat Mörssärille tyylikkäästi pahvikupeista :)

Mikäs se sieltä mökin kulman takaa pilkistää?

Näitä kuvia tuli otettua "muutama"...isännät poseeraa itse päätähden kanssa

Poseerausta "ison maailman" malliin

Nämä kaverit ei oo varmaan ikinä nähny Gordinin konetta ;)


Välillä herkuteltiin Jasun tekemiä pihvejä ja oli poka hyvää

Erottamaton kaksikko ;)

Olihan meillä mukana myös datatukea eli itse "Data-Lasse"

Palvaanjärvelläkin oli hauskaa ja mukana oli myös Klemolan Timo (oikealla)


Kesäpäivilläkin piti vähän kippistellä Mörssärille

Ryhmärämä

Seppo Robertsonin erittäin tyylikäs ja viimeisen päälle tehty 8 S
Sokerina pohjalla vielä pari videolinkkiä Ahvenistolta:

Ulkoapäin - http://youtu.be/uA1iu-x4oJA

Kyljestä - video, joka toimii vain tällä linkillä - http://youtu.be/h6iRwrJYMYY

Edit: 5.9.2013 klo 18:15 - yksi kuva poistettu.

perjantai 19. heinäkuuta 2013

Project showdown - Mörssäri is ready for racing tracks

Here it is - pitkän projektin tulos - auton omistaja on erittäin tyytyväinen eikä vielä tällä hetkellä tahdo oikein uskoa edes todeksi vaikka on jo ajanutkin autolla muutaman kilometrin. Uskoisin myös, että päätekijä Toni Herrala ja koko tiimi, joka elää Mörssärin hengessä ovat myös tyytyväisiä lopputulokseen. 

Tässä blogin seuraajille muutama makupala kokolailla valmiista Mörssäristä. Faktahan on se, ettei tälläinen auto ole koskaan valmis ja suunnitelmat jatkokehityksille ovat jo olemassa, mutta niiden vuoro on joskus tulevaisuudessa. Nyt vedetään henkeä (mutta Mörssäri ei xD) ja nautitaan ns. "Mörssärin antimista"!!!

Yksi hienoimmista asioista on se, että auto on nyt myös katsastettu R 8 Gordini ja katulaillinen. Eipä autolla varmaan tulla paljonkaan tiellä ajamaan. Se, kun ei ole kovinkaan mukavaa, koska kaikki on tehty rata- ja jää-ajoa silmällä pitäen. Kuitenkin esim. autolla suoritettua pientä testiajoa on mukavasti helpottanut se, että tarpeen vaatiessa on voinut käydä heittämässä lenkin tiellä. 

Projektin valmistumisen kunniaksi Mörssärin voi nähdä heinäkuun loppupuolella Ahvenistolla, Motoparkissa sekä Renault kerhon kesäpäivillä Palvaanjärvellä. On nimittäin vuorossa viikon mittainen road trip tiimin tärkeimpien jäsenten kanssa. Luvassa on testiajoa, säätämistä, autoon totuttelua, kesästä nauttimista yms. Eli nyt kaivetaan slicksit naftaliinistiä ja lähdetään kurvaamaan. Reissusta ja sen käänteistä on luonnollisesti tulossa raporttia!! 

Tässä ne ovat - olkaa hyvät!

"Konttori" - nyt kelpaa tyyrätä


Sparcolaiset Sabeltin 6-piste vöillä -  sekä kuski että pelkääjä pysyvät penkeissä



Ovet mallia kevennetty, mutta runko on kuitenkin säilytetty - ei "krumeluureja" vaan puhdasta racing henkeä niinkuin koko muukin auto



Sydän - kone läpikäytynä - ei purettu osiin, mutta alapäästä tarkistettu ja myös kansi käytettiin irti. Suurin muutos on paisuntasäiliön siirto koneehuoneeseen, jolloin ollaan paremmin perillä koneen nesteistä. Edessä oleva kenno, kun ei kerro välttämättä mikä on koneen nestetilanne. Alkuperäinen ilmanputsari on vielä tulossa - osat on olemassa, mutta vaativat vähän modausta

Etukontti - täällä on tapahtunut erittäin suuri muutos verrattuna aiempaan kokoonpanoon

Etu- ja takaluukut ovat nykyään siis saranoidut - helpottaa käyttöä. Toki toi vähän painoa lisää, mutta se tässä kohtaa sallittakoon

Rekkarivalojen testaus - olo suhteet olivat melko valoisat


Yksi projektin tavoitteista ja lähtökohdista oli Mörssärin ilmeen säilyttäminen ja siinä onnistuttiin erittäin hyvin vaikkakin aiheutti monessa kohtaa lisätöitä ja päänvaivaa






Istuu nätisti tiessä ja lähtee tarvittaessa paikaltaan kuin jänis makuulta :)

Päärakentaja ja auton omistaja poseeraavat Mörssärin kanssa

Loppuprojekti pähkinän kuoressa

Noniin...tässä tulee noin 50 kuvan muodossa loppuprojektin tilanteita. Töitä on tehty on mieletön määrä, mutta lopputulos on myös sen mukainen. Antaa kuvien puhua tällä kertaa puolestaan. Niitä olisi vielä paljon enemmänkin, mutta päätin olla laittamatta kaikkia tänne, jotta jonkinlainen mieleenkiinto säilyisi lukijalla. Enjoy!



Ovien vesihiontaa Vaasan tiimin kanssa. Ovet purattiin alkutekijöihinsä ja kaikki massat poistettiin 

Ovista on kiilto poistettu

Lukot osineen lilluu sitruunahapossa ja kuten näkyy aine oikeasti toimii

Tuumailtiin poikien kans kuinka saadaan vanhoista ja pitkään käyttämättömänä olleista jarrusatuloista männät parhaiten pois. Loppupeleissä paras konsti oli laittaa ne toiseen Kasirelluun kiinni ja polkea ne irti - toimii!! Huom! Pöydällä oleva vasara EI liity tilanteeseen mitenkään

Lokasuojaehdokkaita...kaikki "samaa sarjaa" - lopulta päädyttiin juuri niihin lokasuojiin, jotka autossa aiemmin olivat

Yhdestä varaosakorista käytiin hakemassa etupelti

Sähköt tehtiin myös kokonaan uusiksi


Sähköjä koetaulun alta


Tonin sanoin: tässä vaiheessa piti olla melko tarkkana, että mikä johto on mikäkin :)

Uudet sähköt ovat todella siistit eikä ns. ylimääräisiä johtoja mene missään - tässä ollaan vielä työvaiheessa

Koetaulu tyyliä Gordini..ei kuitenkaan samanlainen, mutta idea selviää ja värikin lähellä oikeaa. Kaikki ylimääräinen on karsittu pois ja näin ilme pysyy siistinä. Verrattuna vanhaan muutos on käsittämätön ja uusi kabiini-look on todella minun mieleen!!

Yksi lukuisista hankituista uusista osista - Opel Kadetin alavesiletku ja tuon valmiina olevan T-haaran takia hommattu. Sattui löytymään Opelin käyttämätön tehdasosa


Ranskasta ostetut uudet etuparkit / - vilkut




Uudet sivuvilkut tulivat myös Ranskan maalta

Uutta tarraa vanhalla tyylillä - tämäkin siksi, että auton ilme säilyy samanlaisena. Niin uskomatonta kuin se onkaan - nämäkin tarrat näyttelevät suurta roolia auton ulkonäössä ja koko poppoo oli täysin samaa mieltä, kun tarrat takalokasuojiin liimattiin :)

Myös alkuperäisiä aikoinaan konepellissä käytettyjä "Renault - Competition" tarroja teetettiin


Tällöin Mörssäri oli viimeisen kerran radalla vanhassa kuosissaan

Takavalot - vasemmanpuoleiset Mörssäriin - oikeanpuoleiset Gordinin alkuperäiset siviiliautosta. Tässä kohtaa säästettiin, koska hyväkuntoiset valot löytyivät itseltä vaikkeivat olekkaan Gordinin takavalot

Teetetyt (vesileikatut) penkkien kiinnitysraudat

Pakosarja ja vaimennin puhallettuna ja maalattuna. Maalina Tikkurilan Thermal (molemmat värit) - saas nähdä kuinka tämä maali toimii - pitäisi olla paras mahdollinen tähän tarkoitukseen


Uudet ovi tiivisteet - ei pääse tuuli tuivertamaan kabiiniin





Pohjatöitä


Tehtävä: yhdistä nämä kaksi - ei ihan pieni homma tämäkään!!

Takapellin työstöä
Mallailua

Takapelti vaati paljon työstämistä
Tähän päädyttiin - helpottaa aikalailla käyttöä ja aiemminhan saranoita ei tässä luukussa ollut niinkuin ei edessäkään
Pakkeliakin kului

Lokasuojat ovat lasikuidusta ja ne vaativatkin aika paljon kuituhommia. Tässä kohtaa ne on jo tehty, mutta laitoin tämän kuvan, koska kuidutusvaiheesta on huonosti kuvia. Tuloksena mm. se, että kaikki lokasuojat kiinnitetään autoon vakiokiinnityskohdista eli poppakonsteja ei tarvita


Toni hoiti myös pohjatyöt, jolloin maalarille jäi vain ruiskutus





Heimo pohjamaalaushommissa


Hyvältä näyttää pohjat



Pohjat hyvässä mallissa


Ja eikun maalarille

Mörssäri tuoreessa maalissa


Ammattimies eli Klemolan Timo sovittelee tarraa juuri siihen mihin se kuuluukin

Takatarrojen sovitusta

Takalasin sovitusta uudella tiivisteellä. Myös tuulilasiin löydettiin uusi tiiviste Saksasta, mutta se on kuitenkin valmistettu Ranskassa samassa tehtaassa kuin aikoinaankin

Mörssäri + "the tiimi" eli Heimo ja Toni Herrala, Jari Huhti, Jaakko Metsä-Ketelä ja allekirjoittanut. Kuvasta puuttuu Pasi Penttilä, joka kuuluu myös tiimiin.

Siellä pojat tuumaa keväällä 2013, että kesällä tällä mennään jo kovaa ;)

Mörssärin sydän takakontissa



Nuorin Mörssäri-fani Janni Herrala :)