torstai 30. kesäkuuta 2011

Photoja menneiltä vuosilta...

No niin, tässä tulee lupaamiani kuvia sekä asfaltilta että jäältä.

Kemora 2005


Tässä ollaan Ahvenistolla vuonna 2006

Sama paikka, sama vuosi

Paikka sama, mutta vuosi 2007

Paikka ja aika on sama. Lämmittelykierroksia vakiorenkailla..

Seuravaaksi kuvia jäältä, joissa on myös hieman enemmän näyttävyyttä...

Lähdössä jäälle Alahärmään vuonna 2008


Sinisorsa tositouhussa



Hyvin perinteistä paikkojen läpikäyntiä, kun kyseessä on ns. rapea ranskalainen ja vielä 60-luvulta.

Testaamaassa Jurvassa 2009 / talvinen maisemakuva johon on eksynyt myös muuan Sinisorsa. Auton takapalkki oli juuri kunnostettu ja uusi pidempi perävälitys asennettu, joten oli pakko käydä testaamassa, että uskalsi lähteä Ranualle jäälle ks. alimmainen kuva.

Jäällä Ranualla 2009...kyseessä pitkä kaarre, jossa Sorsaa pystyi tuomaan kokomatkan ns. kahva edellä..

Suurin osa kuvista on kerhomme rata- / jääratapäiviltä, joita on yleensä neljästä kuuteen kertaan vuodessa, puolet kesällä ja puolet talvella. Kerhomme on melko aktiivinen sillä lähes kaikissa kokoontumisissa on paikalla 10 - 15 Gordinia ja siihen vielä mahdolliset muut Rellut päälle. Lukuna se on pieni, mutta kun otetaan huomioon autojen harvinaisuus, osien hankinnan vaikeus yms. lukumäärä alkaakin olemaan suuri. Kuvista saa vähän makua siitä, mitä tällä autolla tehdään / on tehty, mutta toki tähän harrastukseen liittyy paljon paljon muuta ja myös siitä tulee rutkasti tarinaa jatkossa.

Kesälomalaiselle alkaa painamaan reissu päälle, mutta yritän ehtiä vielä sitä ennen päivittämään tarinaa käynnissä olevasta projektista..Buenostardesta vaan kaikille ja saletisti natsaa :)... 


tiistai 28. kesäkuuta 2011

Grand Opening

Tässä blogissa seurataan harrastekilpa-autoni "elämää". Auto on Renault 8 Gordini, peräisin 60-luvulta. Blogin ulkoasu tulee varmasti muokkaantumaan ajan saatossa. Tässä vaiheessa on hyvä todeta miten olen harrastukseen päätynyt eli edesmenneen isäni kautta olen ollut tekemisissä juuri tämän mallin autojen kanssa heti syntymästäni lähtien ja tätä kautta olen etenkin viime vuodet harrastanut kyseisiä autoja aktiivisesti. Nykyään omistan kolme "samanmallista" (Renault 8) harraste-/museoautoa, mutta tässä blogissa seurataan vain tämän kyseisen yksilön elämää.



Auto on tullut meille joskus 80-luvun loppupuolella, jolloin isäni on ajanut sillä mm. sprinttejä. Isälläni on pitkä kilpailuhistoria eri Gordineilla ja hänen kauttaan ovat kulkeneet useat nykyäänkin elossa olevat 8G:t, osa näistä on niin sanotusti pelastettu eli kunnostettu romusta ajokelpoiseen kuntoon. Itse en ole koskaan kilpaillut tällä autolla vaan sillä olen lähinnä ajellut aktiviisen kerhomme järjestämillä jäärata- / ratapäivillä.

Autoa on kehitelty / paranneltu / pidetty yllä viime vuosina melko aktiivisesti, joten sen tekniikkapuoli onkin tällä hetkellä hyvässä kunnossa, mutta korista ei voi sanoa samaa, joten noin kaksi viikkoa sitten käynnistimme auton restaurointiprojektin, jossa kori käydään täysin läpi eli kaikki osat irroitetaan ja kunnostetaan / tarvittaessa uusitaan. Itse kori puhdistetaan kaikista vuosien varrella kertyneistä massoista, hiekkapuhalletaan, hitsataan, kunnostetaan ja maalataan lopuksi uuteen hohtoon :). Autoon varmasti tulee tiettyjä parannuksia ja se tehdäänkin jonkin kilpailuluokan (Roadsport tai Historic-rataluokat) sääntöjen mukaiseksi, mutta ulkonäkö pyritään säilyttämään samana + pidetään nimenomaan rata-autona eli ralliautoa tästä ei ruveta tekemään. Projekti onkin tämän blogin aloittamisen syy, mutta jatkossa on tarkoitus seurata kaikkia tapahtumia, jotka liittyvät tähän autoon. Projekti toteutetaan kaveriporukalla + yhden voisinko sanoa "ammattirakentajan" toimesta, joka kuuluu myös kaveripiiriini ja on tehnyt 8 Gordineja melkein koko pienen ikänsä, joten tietotaitoa löytyy PALJON. Projektille ei ole asetettu tiukkaa aikataulua, itse olen tyytyväinen, jos autolla pääsee ajamaan taas kesällä 2012.

Lähipäivinä lisään kuvia menneiden vuosien tapahtumista ja kirjoitan projektin alkumetreistä monien kuvien kera. Blogin kulkiessa eteenpäin asioita tullaan varmasti peilaamaan paljon menneisyyteen kuten historiceissa vähän kuuluukin. Jossain vaiheessa valotan varmaan myös tekniikkapuolta ;), mutta jo tässä vaiheessa voin paljastaa, että kaikki on Rellua, vieläpä Gordinia, joiltain osin muokattuna ja etenkin kisakäyttöön tehtynä.

Ainiin, meinasi jo unohtua, blogin nimen juuret juontuvat auton lempinimeen eli Mörssäriin. Ehkä sekin vielä paljastuu miksi se on juuri tuo. Kaveriporukan huulilla nimi on muokkautunut hieman ruotsalais-sävytteiseksi eli Mörskär, joka oikein sanottuna lausutaan Ruotsalaisittain "Mör´här".

Näkemiin ja kuulemiin!