tiistai 12. helmikuuta 2013

Jääratapäivät Ranualla 24.–27.1.2013

Blogin normaalista linjasta poiketen tässä hieman juttua Gordini-kerhomme tämän talven jääratapäivistä. Syy miksi juttu julkaistaan tässä blogissa on se, että allekirjoittanut alkaa pitämään Gordini-jaoksen nettisivuja (www.g-forum.net) yhdessä nykyisen sivujen tekijän Jukka Suvisalmen kanssa. Näillä näkymin osoite pysyy samana, mutta ylläpitäjiä on kaksi. Kieli säilyy englantina, mutta tämä juttu on ihan på finska, koska blogi on muutenkin suomeksi.

Sitten asiaan..torstaina 24.1.2013 starttasimme Alahärmästä kohti Ranuaa tai siis suurin osa porukasta lähti sieltä liikkeelle SE Mäkisen autonkuljetusrekka täynnä autoja...Gordinia, Volvoa, SRC-Mersua, välikoppaa sekä F-ryhmäläinen BMW M3. Aikaisempinakin vuosina olemme olleet yhteistyössä Mäkisen kanssa ja onneksemme asia onnistui myös tänä vuonna. Tämän lisäksi porukkaa saapui myös muista suunnista omine kuljetuskalustoineen. Torstai-iltana ohjelmassa oli majoittautuminen ihka uuteen mökkikylään Ranuan eläinpuistoa vastapäätä, saunomista ja yleistä kuulumisten vaihtoa. Kaiken kaikkiaan paikalla oli parisenkymmentä henkeä, kuusi Gordinia ja liuta muita kisa-autoja, joista kaikkein suorituskykyisimmät Kalliokosken Mikan SRC-luokan rallicross-Mersu sekä Mikael Sjöbergin vanha, nykyisin Martti Lähdesmäen omistama BMW M3. Muutenkin oli erittäin mukavaa, että porukkaamme oli tullut myös uutta porukkaa (Martti ja hänen poikansa).

Perjantai-aamulla klo 8:00 päivä alkoi aamupalalla ja siitä suuntasimmekin sitten Kivijärven Markun tekemälle hienolle jääradalle, joka sijaitsee hänen kotinsa välittömässä läheisyydessä. Purattuamme autot pois rekasta pääsivät kaikki autolliset ajamaan. Hieman oli joidenkin autojen kohdalla käynnistysvaikeuksia, mutta lopulta saimme kaikki autot jäälle yhtä lukuunottamatta. Menokin oli sen mukaista. Jäällä näkyi likimain pelkkää sinistä ja sitäkin enemmän sitä tuttua G-voimaa. Myös Martti vei Bemariaan hienosti ja kyydissä istuneena voin sanoa, että hienosti 380 pollea ja likimain saman verran vääntöä työntää tuollaista huipputason F-ryhmäläistä. Radalla nähtiin paljon myös nuorta verta. Kalliokosken Jere ja Niko sekä Martin poika kiersivätkin rataa varmaan enemmän kuin varttuneempi väki ja se jos mikä on oikein.Illalla lähdimme porukalla seuraamaan Artic Lapland-rallia Rovaniemelle. Pakkasta oli noin 25 astetta, mutta eihän Rellumiehet laita siitä vielä moksiskaan.

Lauantaina oli vuorossa toinen jäärata Markun kaverin luona samassa paikassa kuin aiempina vuosina. Rata on perinteisesti ollut iso ja hieno ja sitä se oli tänäkin vuonna. Kiitos siitä Markun kaverille, jonka nimeä en muista. Lauantaina jäällä olikin vielä enemmän autoja kuin perjantaina, joka vain lisäsi mielenkiintoa. Osa porukasta päästeli myös moottorikelkoilla pitkin maita ja mantuja. Relluilla kierrettiin rataa taas kuin hurmiossa ja loppupeleissä kaikki rellut säilyivät ehjinä, joka on todella hienoa. Muistikuvani mukaan kovin monena vuonna ei ole näin käynyt. Illalla menimme Ranuan eläinpuiston suureen kotaan syömään suussa sulavaa poronkäristystä, joka tämäkin alkaa jo muodostumaan perinteeksi. Samalla jaettiin G-jaoksen kiertopalkinnot, jotka menivät tänä vuonna Ahon Eerolle ja Kalliokosken Jerelle. Tämän jälkeen siirryimme illan viettoon niin, että osa porukasta jäi Ranualle ja osa lähtivät vielä käymään Rovaniemellä Artic Lapland-ralli päätösbileissä.

Sunnuntaina olikin sitten vuorossa reissun päätös ja pitkä kotimatka likimain kaikilla paitsi Markulla. Osa porukasta kävi vielä eläinpuistossa kierroksella ja sitten eikun kotiin. Alla kuvia reissun tiimoilta.

Autokuljetus Ranuan eläinpuiston pihalla - harvoin näkee tälläisiä autokuljetuksia ;)

Kaluston purkua

Kolme kovaa raaseria - Gordini edustaa historic-sukupolvea ja kaksi muuta nykyajan kilpa-autoja

Mikäs se löytyikään Markun tallista - rata-auto-projekti, josta tullaan vielä kuulemaan. Esa muuten ei säädä läppärillään Hestecciä vaan datailee muuten vain

Ensin pitää tarkistaa laatikko-öljyt...

...sen jälkeen moottori-öljyt..

...ja tietysti siksi, että sen jälkeen voi päästää G-voimat valloilleen!!
Legendaarinen peli se on tämäkin - Keinäsen Juhan Lancia Integrale, joka muuten kuuluu myös kerhomme vakiokalustoon vaikkei Gordini olekaan

Haipuksen Mika oli säätämässä ja testaamassa kaimansa rallicross-Mersua lauantaina. Mese sai kyllä melkoista kyytiä kaksinkertaiselta jääradan suomenmestarilta
Eeron "ex-Lussari" Sinisorsa

Martti vauhdissa ämmäläisellään


Mika Haipus & Suomen hienoin rallicross Mersu

Keskellä Markun uusin hankinta - tehdas valmisteinen Mitsu Galant VR4. Montako autoa näet muuten kuvassa? Jos pääsit oikeaan tulokseen eli kolmeen ja tunnistat / tiedät autot niin voit vain arvata seuraavan kierroksen ajojärjestyksen :). Valitettavasti siitä ei ole kuvaa, mutta sanomattakin lienee selvää, että Gordinihan se tämän leikin "voitti"

Jere nautiskelee hienokuntoisella välikopallaan

Tapio vauhdissa





Lauantai-illan viettoa kodassa poronkäristyksen äärellä - tunnelma kohdillaan!

Tapio ja Markku kertoivat vähän G-jaoksen jatkosuunnitelmista

Sekä jakoivat palkinnot

Jere noutamassa kiertopalkintoaan

Myös Veli-Matille annettiin pieni muisto tämän vuoden reissusta. Hänkin alkaa nimittäin kuulumaan jo vakiokalustoon lapin reissuillamme

Väki odottaa jo ruokaa :)

Ja sama homma toisella puolella kotaa

Mökkikylän pihalta

Ranuan eläinpuiston isäntä
Lopuksi kiitokset järjestäjille Markku Kivijärvelle, Tapio Piittarille, Mika Kalliokoskelle sekä rekkakuski Veli-Matille. Kiitokset myös niille, joiden nimiä en huomannut tässä mainita + tietysti kaikille osallistujille. Reissu oli taas (tuttuun tapaan) aivan loistava, joten eiköhän oteta ensi vuonna uusiksi! Terveisin Mikko!