sunnuntai 24. maaliskuuta 2013

Korin puhallus ja turvakaaret

Peltien uusimisen ja korin vahvistusten eli toisin sanoen lukuisien hitsaustuntien jälkeen oli hiekkapuhalluksen aika. Myös soodapuhallusta mietittiin vaihtoehtona, mutta päädyimme hiekkapuhallukseen korin huonon kunnon takia, että loputkin ruosteet lähtisivät tehokkaammin pois. Myös taloudellisesti hiekkapuhallus + sen jälkeinen pohjamaalaus tuli huomattavasti halvemmaksi kuin soodapuhallus, joka ei siis olisi muutenkaan ollut tässä tilanteessa sopiva vaihtoehto. Se, että hiekkapuhallus syö vähän enemmän peltiä koettiin pienimmäksi "ongelmaksi". Puhallus onnistui hyvin eikä hitsattavia paikkoja juurikaan ollut enää sen jälkeen.

"Pikkuisen" on alustan ilme muuttunut. Tämä on siis hitsauksien, hiekkapuhalluksen, ensimmäisen pohjamaalin ja alustamaalin jälkeen. Tässä vaiheessa ruosteet on selätetty ja tekeminen muuttunut ehkä hiukan mielekkäämmäksi


Pohjaa toisesta suunnasta. Viimeistään näistä kuvista alkaa näkemään Tonin perusteellisen työnjäljen - mistään ei tingitä

Etupään sisälokasuojat olivat aiemmin koottu alumiinipellin palasista ja laitettu suurimmaksi osaksi popniiteillä kiinni toisiinsa. Aluksi tuumasimme, että tehdään vähän samaa tyyliä nytkin, mutta sitten Tonin tinkimättömyys astui esiin (taas kerran) ja eräänä päivänä hän soitti ja sanoi, että tekee etupään sisälokasuojatkin alkuperäistyyliin :). En sitten hirveästi vastaan laitellut ;)
Kuvassa mennään jo pykälää pidemmällä kuin muuten tässä postauksessa, mutta laitoin siksi kuvan tähän kohtaan, että näkee sisälokasuojan uusitun ilmeen. Hmm...pykälää parempi kuin aiempi ratkaisu :)


Luonnollisesti myös turvakaaret tarvitsivat päivitystä. Toni väänsi nekin itse ja vanhoja kaaria käytettiin vain etukaaren osalta. Uudet kaaret ovat nyt sääntöjen mukaiset ja myös huomattavasti turvallisemmat. Lattiassa oli parhaimmillaan hurjat kolme "kaarilappua" hitsattuna päällekkäin. Aiemmin oli laitettu vain aina pykälää isompi lappu vanhan päälle ja taas oli hyvin kelvannut. Nyt tämäkin on tehty niinkuin pitää eli kaikki vanhat "laput" on otettu pois ja laitettu yhdet kunnolliset tilalle. Ei tarvitse pelätä turhanpäiväisiä ja vaarallisia repeytymisiä. Tähän onkin syytä panostaa, koska turvakaaret menettävät aikalailla virkansa, jos ne eivät ole kunnolla kiinni korissa. Tässä kohtaa on hyvä muistaa se, että on suhteellisen helppoa saada jokin asia näyttämään hyvältä, mutta monta kertaa se onkin sitten toinen juttu, että ratkaisu on myös oikeasti hyvä ja turvallinen. Turvallisuusasioiden kanssa ei ole syytä leikkiä ja onhan se mukavampaa päästellä ns. "raana auki", kun tietää, että nämä asiat ovat kunnossa.

Osa uusista turvakaarista ja teräsputken taivutteluun käytetty "prässi"
Putkea taivutellessa se täytetään hiekalla, ettei se litisty mutkakohdista. Tässä on käynnissä putken tyhjennys
Tässä pojat tuumaa, että "hyvää koitetaan, mutta priimaa tulee!"


Kaarien sovittelua - kiinnityskohdat ovat vielä heftissä

Pala vanhaa kaarta näkyy kuvan yläkulmassa - huom! katto on vielä käsittelemättä

Näkymä taaksepäin

Ja hieman lähempää



Seuraavaksi lisää kaarien tekoa sekä sisäosien maalausta eli ensimmäiset osat korista saavat jo lopullisen Gordinin sinisen väärin päällensä ;)...keep in touch!!




sunnuntai 17. maaliskuuta 2013

Hitsausta, rakentelua ja valmistelua hiekkapuhallukseen..

Seuraavaksi oli aika kuskata Mörssäri Kuivannolle, joten eikun auto trailerille ja nokka kohti Nastolaa. Matka taitettiin eräänä elokuisena perjantaina ja kun illan pimettyä pääsimme perille oli Herralan Toni ihmeissään, että mihinkä projektiin hän on suostunutkaan. Nimittäin sen verran hän päätään pyöritteli, kun purettua autoa ympäri kierteli vaikkakin vain pihavalojen loisteessa :).

Matkalla Parkanossa
Tonin alettua hommiin ja tarkasteltuaan koria tarkemmin paljastui se tosiasia, että kori oli huonommassa kunnossa miltä näytti ja monessa paikassa oli aikalailla mätää. Ensimmäisinä hommina olikin mätien peltien uusiminen eli rälläkkää ja hitsauspilliä tarvittiin toden teolla. Tätä hommaa sitten riittikin melko pitkään ja päädyimme jo alkuvaiheessa siihen ratkaisuun, että "pellitetään" kori ensin ja viedään vasta sen jälkeen hiekkapuhallukseen.

Koska uusittavaa korissa oli paljon ja aiemmin tehdyt paikkauksen olivat olleet todellisia hätäratkaisuja, ostin Tonilta valmiiksi puhallutetun raakakorin, josta saatiin paljon tervettä alkuperäispeltiä käyttöön. Täten mm. lattian ilme muuttui alkuperäiseksi, kun se aiemmin oli ollut tavallisella suoralla pellillä paikattua ja olisihan siihen ratkaisuun ollut nytkin helpompaa päätyä, mutta tällä ratkaisulla auto säilyy enemmän alkuperäislookissa.

Kynnyksen uusintaa



Kynnyksen uusintaa ja poikittaispalkin korjausta

Toisen poikkittaispalkin läpi kulkivat aiemmin jäähdytysputket, joten ylimääräiset reiät paikattiin samalla

Etupään ja -palkin korjausta




Varakorista otetun suuren lattiapalan hitsausta


Etupalkin uusintaa



Mestari työssään







"Parempi kuin uusi"

Projektin yhteydessä muutetaan myös etupään jousitusta totaalisesti. Kuten näkyy, niin iskarin alapään kiinnitys tulee ylätukivarteen ja yläpään kiinnitys nostetaan etukonttiin sitä varten tehtyyn paikkaan. Kuvassa myös uudet Bilsteinin kaasuiskarit, jotka ovat samaa kaliiberia kuin takapäässä, joten jäykkyydessä ainakin löytyy. Nähtäväksi jää onko liikakin(?)




Iskarin yläpään kiinnityksen mallailua. Huomaa myös uusittu akun paikka - sama paikka, mutta "vähän" terveempää peltiä




Vanhaa peltiä tuli paljon
Tässä tämänkertaiset...sen verran voinen myös kertoa Mörssärin nykytilanteesta, että loppu alkaa pikkuhiljaa häämöttämään ja kesällä päästään näillä näkymin "kumittamaan" muun muassa Botniaringin uutta jatkettua rataa :). Eli lisää postauksia on tulossa. TO BE CONTINUED...