sunnuntai 17. maaliskuuta 2013

Hitsausta, rakentelua ja valmistelua hiekkapuhallukseen..

Seuraavaksi oli aika kuskata Mörssäri Kuivannolle, joten eikun auto trailerille ja nokka kohti Nastolaa. Matka taitettiin eräänä elokuisena perjantaina ja kun illan pimettyä pääsimme perille oli Herralan Toni ihmeissään, että mihinkä projektiin hän on suostunutkaan. Nimittäin sen verran hän päätään pyöritteli, kun purettua autoa ympäri kierteli vaikkakin vain pihavalojen loisteessa :).

Matkalla Parkanossa
Tonin alettua hommiin ja tarkasteltuaan koria tarkemmin paljastui se tosiasia, että kori oli huonommassa kunnossa miltä näytti ja monessa paikassa oli aikalailla mätää. Ensimmäisinä hommina olikin mätien peltien uusiminen eli rälläkkää ja hitsauspilliä tarvittiin toden teolla. Tätä hommaa sitten riittikin melko pitkään ja päädyimme jo alkuvaiheessa siihen ratkaisuun, että "pellitetään" kori ensin ja viedään vasta sen jälkeen hiekkapuhallukseen.

Koska uusittavaa korissa oli paljon ja aiemmin tehdyt paikkauksen olivat olleet todellisia hätäratkaisuja, ostin Tonilta valmiiksi puhallutetun raakakorin, josta saatiin paljon tervettä alkuperäispeltiä käyttöön. Täten mm. lattian ilme muuttui alkuperäiseksi, kun se aiemmin oli ollut tavallisella suoralla pellillä paikattua ja olisihan siihen ratkaisuun ollut nytkin helpompaa päätyä, mutta tällä ratkaisulla auto säilyy enemmän alkuperäislookissa.

Kynnyksen uusintaa



Kynnyksen uusintaa ja poikittaispalkin korjausta

Toisen poikkittaispalkin läpi kulkivat aiemmin jäähdytysputket, joten ylimääräiset reiät paikattiin samalla

Etupään ja -palkin korjausta




Varakorista otetun suuren lattiapalan hitsausta


Etupalkin uusintaa



Mestari työssään







"Parempi kuin uusi"

Projektin yhteydessä muutetaan myös etupään jousitusta totaalisesti. Kuten näkyy, niin iskarin alapään kiinnitys tulee ylätukivarteen ja yläpään kiinnitys nostetaan etukonttiin sitä varten tehtyyn paikkaan. Kuvassa myös uudet Bilsteinin kaasuiskarit, jotka ovat samaa kaliiberia kuin takapäässä, joten jäykkyydessä ainakin löytyy. Nähtäväksi jää onko liikakin(?)




Iskarin yläpään kiinnityksen mallailua. Huomaa myös uusittu akun paikka - sama paikka, mutta "vähän" terveempää peltiä




Vanhaa peltiä tuli paljon
Tässä tämänkertaiset...sen verran voinen myös kertoa Mörssärin nykytilanteesta, että loppu alkaa pikkuhiljaa häämöttämään ja kesällä päästään näillä näkymin "kumittamaan" muun muassa Botniaringin uutta jatkettua rataa :). Eli lisää postauksia on tulossa. TO BE CONTINUED...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti