tiistai 28. kesäkuuta 2011

Grand Opening

Tässä blogissa seurataan harrastekilpa-autoni "elämää". Auto on Renault 8 Gordini, peräisin 60-luvulta. Blogin ulkoasu tulee varmasti muokkaantumaan ajan saatossa. Tässä vaiheessa on hyvä todeta miten olen harrastukseen päätynyt eli edesmenneen isäni kautta olen ollut tekemisissä juuri tämän mallin autojen kanssa heti syntymästäni lähtien ja tätä kautta olen etenkin viime vuodet harrastanut kyseisiä autoja aktiivisesti. Nykyään omistan kolme "samanmallista" (Renault 8) harraste-/museoautoa, mutta tässä blogissa seurataan vain tämän kyseisen yksilön elämää.



Auto on tullut meille joskus 80-luvun loppupuolella, jolloin isäni on ajanut sillä mm. sprinttejä. Isälläni on pitkä kilpailuhistoria eri Gordineilla ja hänen kauttaan ovat kulkeneet useat nykyäänkin elossa olevat 8G:t, osa näistä on niin sanotusti pelastettu eli kunnostettu romusta ajokelpoiseen kuntoon. Itse en ole koskaan kilpaillut tällä autolla vaan sillä olen lähinnä ajellut aktiviisen kerhomme järjestämillä jäärata- / ratapäivillä.

Autoa on kehitelty / paranneltu / pidetty yllä viime vuosina melko aktiivisesti, joten sen tekniikkapuoli onkin tällä hetkellä hyvässä kunnossa, mutta korista ei voi sanoa samaa, joten noin kaksi viikkoa sitten käynnistimme auton restaurointiprojektin, jossa kori käydään täysin läpi eli kaikki osat irroitetaan ja kunnostetaan / tarvittaessa uusitaan. Itse kori puhdistetaan kaikista vuosien varrella kertyneistä massoista, hiekkapuhalletaan, hitsataan, kunnostetaan ja maalataan lopuksi uuteen hohtoon :). Autoon varmasti tulee tiettyjä parannuksia ja se tehdäänkin jonkin kilpailuluokan (Roadsport tai Historic-rataluokat) sääntöjen mukaiseksi, mutta ulkonäkö pyritään säilyttämään samana + pidetään nimenomaan rata-autona eli ralliautoa tästä ei ruveta tekemään. Projekti onkin tämän blogin aloittamisen syy, mutta jatkossa on tarkoitus seurata kaikkia tapahtumia, jotka liittyvät tähän autoon. Projekti toteutetaan kaveriporukalla + yhden voisinko sanoa "ammattirakentajan" toimesta, joka kuuluu myös kaveripiiriini ja on tehnyt 8 Gordineja melkein koko pienen ikänsä, joten tietotaitoa löytyy PALJON. Projektille ei ole asetettu tiukkaa aikataulua, itse olen tyytyväinen, jos autolla pääsee ajamaan taas kesällä 2012.

Lähipäivinä lisään kuvia menneiden vuosien tapahtumista ja kirjoitan projektin alkumetreistä monien kuvien kera. Blogin kulkiessa eteenpäin asioita tullaan varmasti peilaamaan paljon menneisyyteen kuten historiceissa vähän kuuluukin. Jossain vaiheessa valotan varmaan myös tekniikkapuolta ;), mutta jo tässä vaiheessa voin paljastaa, että kaikki on Rellua, vieläpä Gordinia, joiltain osin muokattuna ja etenkin kisakäyttöön tehtynä.

Ainiin, meinasi jo unohtua, blogin nimen juuret juontuvat auton lempinimeen eli Mörssäriin. Ehkä sekin vielä paljastuu miksi se on juuri tuo. Kaveriporukan huulilla nimi on muokkautunut hieman ruotsalais-sävytteiseksi eli Mörskär, joka oikein sanottuna lausutaan Ruotsalaisittain "Mör´här".

Näkemiin ja kuulemiin!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti