torstai 21. heinäkuuta 2011

Projekti käyntiin...

No niin terve taas pitkästä aikaa, nyt kesälomat lusittu ja ehtii taas blogiakin päivittelemään näin arkena ;)! Autoa on nyt alettu purkamaan ja massoja poistamaan. Muutama kuva kuitenkin vielä ennen purkujuttua.
Mörssäri edestä

Karu kabiini, josta löytyy kuitenkin kaikki tarvittava, mitään kaunistelematta. Huom! kierroslukumittari käännetty ns. racing asentoon niinkuin kisa-Gordineissa aikoinaan. Uudessa kuosissa tullaan jäljittelemään Gordinin koetaulua, joten kabiinin yleisilme muuttuu, mutta kisahenkisyys ja yksinkertaisuus säilyy. Joku voi ihmetellä missä on nopeusmittari?! Eihän sellaisella mitään kilpa-autossa tee, mutta sellainenkin saattaa jatkossa tietystä syystä koetauluun ilmestyä. Suurempaa merkitystä sillä ei jatkossakaan tule olemaan...tällä autolla, kun ajetaan aina kaasupohjassa ;).. 

Sitten itse Mörssärin voimanlähde..1300 kuutioinen Gordinin pata eiku mikä tämä oli..se saattaa jatkossa vielä selvitä..kyljessä 45 Dellortot, joista saadaan riittävästä ruokaa koneelle..uudehkot ilmanputsarit toivat muuten 10nm lisää vääntöä viimeisimmässä penkityksessä viime kesänä, josta opittiin se, että niihin on syytä kiinnittää huomiota ja pitää ne puhtaana eikä suinkaan aliarvioida niiden vaikutusta!

Tämä kapine on hyvä olla varmistuksena eli kierrosrajoitin..sen verran nopeasti rajoitin tulee meinaan vastaan..Gordinista, kun on kyse niin rajoitinta ei ole laitettu yli 8000 r/min, mutta on siinäkin ihan riittävästi. Mörssärin ratissa täytyy olla kokoajan hereillä, muuten alkaa rajoitin katkomaan menoa hyvin äkkiä..

Karu ja kärsinyt on etupellin alunenkin ja kyllä..jäähdytin on edessä. Ratkaisu on tähän autoon välttämätön ja toiminut hyvin. Vanha, kirottu bensatankki saa siirtyä historiaan ja korvaajaksi tulee alumiinista tehty tankki, joka laitetaan vakiopaikalle takapalkin yläpuolelle. Muutamat kerrat on nimittäin tämä tankki tankattu yli, koska mittariakaan ei ole ollut ja tankki on todella pieni..

Tässä osviittaa jo pari vuotta sitten aloitetusta kunnostuksesta, jollon takapalkki tehtiin uusiksi.

Samaan syssyyn uusittiin myös takaiskarit..bilsteiniin luotetaan ja saman valmistajan kilkettä on tulossa myös etupäähän.





...ja rekisterinumero oli...R 8 Gordini...niin mikä??? :D

Mörssäriä etuviistosta...tästä kulmasta näkee myös hyvin lasikuidusta tehdyt leveämmille vanteille tarkoitetut lokasuojat..Mörssärin ominaispiirteet ja ulkonäkö säilytetään, joten samanlaiset lokasuojat tulevat myös uusittuun autoon..

Ja takaviistosta..myös takaluukku säilytetään samannäköisenä jatkossa..

Mörssäri ja kuljettaja tiimeineen projektin aloituspäivänä. Tämä kuva muistetaan vielä vanhainkodissakin. Mörssärin viisi viimeistä minuuttia vanhassa kuosissa lähti nimittäin tästä kuvasta..

Laitetaan tähän vielä loppukevennykseksi videolinkki Ahvenistolta vuodelta 2007, joka valottaa vähän Mörssärin sielunelämää ja antaa vähän kuvaa siitä minkälaisesta laitteesta on kyse. Mörssärin "roolisuoritus" tulee videon loppuosiolla eli kannattaa kelata heti kohtaan 7:16 ja siitä noin 20 sekuntia eteenpäin. Ensimmäisellä kierroksella katsellaan kuinka Peugeot 205 MI16:n tekniikalla liikkuu ja toisella kierroksella näytetään "Leijonalle" Mörssärin takavaloja..äänet kannattaa laittaa KOVALLE ;)! 


Seuraavaksi ollaankin sitte purkujuttujen kimpussa..näkemiin ja kuulemiin!!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti