perjantai 10. toukokuuta 2013

Lämpöä ja jarruja, vaan ei lämmenneitä jarruja

Uuhh..terve te iiiihhanat Somelaiset...ette nae nakuja, vaan kulla mina paivittaa blogia ihan oikeasti :)!! Olettehan juoneet kulliksi nain lampimina kevat paivina ;). No niin jätetään Karim-jutut sikseen ja mennään asiaan. 

Kun M oli sisältä maalissa kaarineen päivineen ja kaaret oli hitsattu viimisen päälle niin alkoi lämmityslaitteen, sisäflektin sekä alustan osien kunnostaminen ja kasaus. Kosteilla keleillä ja talvella lämmityslaite ja puhallin ovat pakollisia laitteita, että näkee autosta pihalle. Ne laitettiin ihan vakiotavaraa, koska ovat ihan riittävät ja koska autossa muutenkin kunnioitetaan hyvin pitkälle alkuperäisiä osia/ratkaisuja vaikka kieltämättä siinä on paljon erikoisvalmistettakin ja jotkin ratkaisut kaukana vakio 8 Gordinista. Lähinnä nuo muutokset on tehty siksi, että sillä kerkeää ja että se kestää "kerkeämisen" ;). 


Flekti, suoja- ja ohjurimuovit
Samat osat putsattuina ja fiksattuina



Kasaushommaa

Lämppärinkenno maalattuna, salama paljastaa kaiken - ei uusi, mutta toimiva ja pitävä eli riittävän hyvä tulevien vuosien "rientoihin"
Alunperin oli tarkoitus rakentaa autoon hydraulinen käsijarru, mutta myöhemmin tulimme siihen tulokseen, ettei sille ole tarvetta ja päädyimme vakiokäsijarruun (lukuunottamatta takasatuloita ja jarrupaloja) eli siis tanko ja vaijeriyhdistelmä ja muut hilut ovat samanlaiset kuin Gordinissa on. Toki tuolla käsijarrulla ei pysty auttamaan kääntymistä asfaltilla tiukoissa mutkissa, mutta jos asfalttisprinttiä joskus ajetaan niin annetaan sitte sen verran muille etua siinä kohtaa. Jos ylipäätänsä joskus kilpaillaan jossain lajissa niin sprintti on varteenotettava vaihtoehto edullisuutensa (verrattuna muihin kilpailumuotoihin) vuoksi, mutta se on sitte sen ajan murhe. Aluksi on tarkoitus vain nautiskella kerhomme ratapäivillä - silloin ei ole merkitystä minkälainen käsijarru on kunhan sitä voi hyödyntää esim. trailerilla kuljetettaessa. 

*Villihuhu Mörssärin tuttavapiiristä kyllä kertoo sellaista, että katsastusinssin leimaa haettaisiin (lue: leima haetaan) jo tulevana kesänä, mutta sitä nyt ei kannata tässä vaiheessa hirveästi hehkuttaa*

No niin ja sitten taas "back to basics" kuten Tamikin välillä tuumaa, kun tämä juttu yrittää vähän livetä.  Tosiaan käsijarru autoon tehtiin juuri esim. kuljettamista helpottamaan. Sellaistahan ei ole viime vuosikymmeninä autossa ollut, joten on hienoa saada se taas käyttöön. 

Jarrujen päivitystä on myös pienissä määrin harrastettu. Pääjarrusylinteri on Rellu 12:sta (2-piiri), taakse laitetaan myös etusatulat (isommat männät), joihin hitsautetaan käsijarruihin vaadittavat "lenkit", jarrulevyiksi jokakulmaan ostin Ranskasta (niinkuin monet muutkin osat) 8mm paksut uudet levyt ja kisajarrupalat, joiden yhdistelmä on todettu kisakäytössä hyväksi. Lisäksi neste on Motulin kisajarrunestettä, jonka kiehumispiste on huomattavasti korkeampi kuin tavallisen jarrunesteen. Toki jarrunesteen käytössä on siirrytty jo vuosia sitten malliin Racing, heti sen jälkeen, kun kerran Ahvenistolla varikolle tullessa jarrupoljin meni pohjaan niin, että holahti ja palautui vasta hetken pumppailun jälkeen - nesteet pääsivät kiehumaan. Edellä mainitulla yhdistelmällä saadaan jarrut edes vähän paremmalle tasolle ilman "tähtitieteellisiä" rahallisia panostuksia (lue: monisylinteriset Brembot) ja ilman sen suurempia modauksia napoihin. Yksi tärkeimmistä muutoksista on kaksipiirijarrut verrattuna vakio yksipiirijarruihin. 

Mörssäri on, nimestään huolimatta, suht kevyt, joten ei siihen noilla tehoilla tarvitakkaan mitään nelisylinterisiä "monsterijarruja", mutta toisaalta mahdollisessa kisakäytössä jarrujen pitäisi toimia vielä kierroksella 12:kin. Sen näkee sitten, jos sellainen tilanne joskus koittaa. Uskon, että nykyisellä kokoonpanolla jarrut tulevat olemaan aikalailla toista maata mitä aiemmin. 

Uudenkarhia pääjarrusylinteri

Käsijarruvivustoa

Käsijarrutankoa ja muuta alustaa

Takapään vivusto ja siihen liitettävä tanko

Polkimet paikallaan - pääjarrusylinteri uupuu vielä tässä kohtaa

Takapään vivusto kokonaan maalissa

Tällä kertaa ei vielä ole laittaa kuvia noista muista jarruratkaisuista, mutta katsotaan, josko niistäkin saataisiin myöhemmin tännekkin kuvia. Kuulemiin!!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti