lauantai 25. toukokuuta 2013

Jarruputkea ja flektiä

Hommat jatkuivat alustan parissa ja vuorossa oli jarruputkien vetäminen ympäri auton. Myös uuden pääjarrusylinterin ja jakotukin sovitus oli edessä. Jarruputket tehtiin vanhoista kasirellun putkista niiden käsittelyn helppouden ja laadukkuuden vuoksi. Toni otti asian puheeksi ja totesi, että uuden ajan kupariputki on niin paljon hankalampaa käsitellä, että tehdään vanhoista. Hänellä on ollut sama periaate myös aiemmissa projekteissa. Jarruputkiin tulee kuitenkin aika monta mutkaa ja kulmaa, joten sen on syytäkin olla kohtuullisen helppoa käsitellä.

Muutoin jarruputkien osat uusittiin eli mutterit (letkuihin, sylinteriin ja jakotukkiin) sekä putkea suojaava "kumiletku" haettiin uutta. Muttereita löytyi ihan Motonetista, kun vain saatiin kierteet kohdilleen ja letkua Etrasta. Eli ihan kaikkea ei onneksi tarvitse tilata Ranskasta vielä tänäpäivänä. Jarruputkien päät Toni teki uudestaan ja siinäkin oli oma hommassa, koska sopivan muotoista päätä ei saa suoraan normi työkalulla vaan siinä joutuu vähän soveltamaan. Vaatii pikkuisen jumppaa siinä vaiheessa, kun jarrut ovat kasassa ja nesteet sisällä ja jos jostain liitoksesta vuotaa niin ei kun auki ja putken pään muotoilu uusiksi.
Pääjarrusylinterin tulot

Jarruputkien mallailua

"Tohtori" asentaa jarruputkea



Jarruputket, vaijerit ja jäähdytinletkut kaikki sulassa sovussa

Siellä se pilkistää, uusi kaksipiiri pääjarrusylinteri

Jarruputkien jakotukki


Vaihdekepin asennusta

"Hämmennin" kiinni vaihteensiirtäjälle menevässä tangossa

Yksi hienoimmista parannuksista / muutoksista verrattuna vanhaan on "etukontti" sekä siellä sijaitseva jäähdytin-flekti yhdistelmä. Aikaisemmin etukontin sisälokasuojat koostuivat monesta pellin (alumiinia ainakin osittain) palasesta, jotka olivat pääasiassa popniiteillä kiinni toisissaan. Lisäksi etukontissa ei ollut kokonaista pohjaa. Jäähdytin systeemikin oli aikamoinen kyhäelmä, toimiva kylläkin, mutta esteettisyydestä ei voinut sanoa samaa. Toni ehdotti kontin tekemistä vähän enemmän alkuperäismalliin ja jäähdytinpaketin siistimistä ja enhän minä alkanut estelemään. Sisälokasuojat otettiin varakorista "täydellisinä" ja ne vaikuttavatkin kontin ilmeeseen merkittävästi.

Lisäksi jäähdytinsysteemiä on vähän muutettu. Käytin kennon tarkistettavana / huollettavana jäähdytin ammattilaisella Vaasassa. Aluksi pelättiin, että kenno joudutaan tekemään uusiksi, mutta päätettiin ensin kuitenkin testata vanha. Kerrottuani jäähdytin firman kaverille, että se on ollut ja tulee olemaan kilpa-autossa, niin hän teki kennolle erittäin kovat koeponnistukset. Tuloksena se, ettei vuotokohtia löytynyt eikä kenno ollut tukossa. Jäähdytinnesteen tulo ja lähtö uusittiin ja muutettiin uuden asennuksen vaatimusten mukaisiksi + maalaus ja kenno oli kuin uusi. Näin säästyimme monelta ns. lisävaivalta tässä kohtaa, niitä kun mahtuu projektiin riittävästi muutenkin :).

Lisäksi sähköflekti vaihdettiin uuteen ja Toni rakensi kokopaketin muutenkin uusiksi. Ainoastaan kennon kiinnityspaikat rungossa pysyivät samoina. Alla kuvia jäähdyttimen rakennuksesta.

Flektin mallailua

Kennon mallailua #1

Kennon mallailua #2

Flekti alhaalta päin ja reikä tehtynä


Jäähdytin putkien kulkureitin tekoa

Putkien mallailua, myös moottorilta tulevat putket jo vedettynä


Jäähdytin putkien reitti kulkeen poikittaispalkin läpi. Tämä kuva vielä työvaiheesta

Tässä tämänkertaiset jorinat...nyt pitää miettiä mistä seuraavaksi kerrotaan. Mainittakoon tähän loppuun vielä, että tämän blogin tuhannen näyttökerran raja on mennyt rikki tässä viime viikkoina!!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti